Het is een lastige spagaat waar schoolbesturen nu in zitten. Meestal is de infrastructuur op scholen prima op orde. Toch heeft het op dit moment weinig van doen; het gaat tenslotte niet om verbindingen en devices op uw schoollocatie(s). De focus ligt nu veel meer op de thuissituatie omdat leerlingen en leraren thuis werken. Dit betekent dat het goed is om na te gaan wat leraren en leerlingen thuis nodig hebben om zonder problemen lessen te kunnen geven en volgen. Ons advies is om u te focussen op 3 onderdelen: de internetverbinding, het device en het platform. 

Leerling met laptop
De internetverbinding, het device en het platform zijn 3 belangrijke onderdelen voor het goed kunnen organiseren van les op afstand

De internetverbinding 

Allereerst is het belangrijk dat er een goed werkende internetverbinding beschikbaar is.  Nederland is koploper als het gaat om het aantal internetverbindingen: 98% van de huishoudens heeft een internetverbinding. Toch kan het voorkomen dat leerlingen geen of geen goede verbinding thuis hebben. Het is niet de verantwoordelijkheid van de school om dit te regelen. Toch is het goed om in kaart te brengen wie er thuis geen internetverbinding heeft.   

Hebben leerlingen thuis geen goede internetverbinding? Dan is uitbreiding van het bestaande abonnement vaak al een prima oplossing. Een andere oplossing is het gebruik maken van hotspots van mobiele telefoons of 4G-routers. Sommige gemeenten bieden hier financiële tegemoetkomingen voor. Ook SIVON heeft hier inmiddels een inventarisatie voor opgezet.

Het device 

De meeste scholen gebruiken devices als laptops, Chromebooks en tablets op school. Ict maakt het mogelijk om goed les op afstand te volgen of te geven. Het is daarom belangrijk dat leerlingen thuis een goed werkend device hebben om lessen te kunnen volgen en te kunnen werken. Let wel op dat leerlingen vanuit huis gebruik kunnen maken van alle functionaliteiten en bij alle educatieve materialen kunnen komen. Maar ook dat zij gebruik kunnen maken van de webcam. Deze functionaliteit is vaak uitgezet voor gebruik op school.

De meeste leerlingen hebben waarschijnlijk een device, bijvoorbeeld door middel van een BYOD-constructie. Maar het komt in de praktijk ook voor dat leerlingen thuis geen device hebben. Om onderwijs op afstand ook voor die leerlingen mogelijk te maken, zijn er enkele oplossingen: Leen de schooldevices uit aan de leerlingen.  Het is dan wel belangrijk dat u een uitleenovereenkomst afsluit.  Zo weten de ouders, de leerling en de school wat er is afgesproken.  Op lesopafstand.nl staat een voorbeeldovereenkomst. Denk er bij het uitlenen van het device ook aan om leerlingen en leraren te vertellen hoe zij kunnen inloggen, en het device koppelen aan wifi.  

Het platform 

De meeste scholen gebruiken een platform als Office 365 of G Suite. Daarmee is een goede basis gelegd om ook thuis te kunnen werken. Doordat alle opdrachten, lessen en lesmateriaal online staan, kunnen leerlingen hier makkelijk bij. Gebruik bij voorkeur een platform wat al in huis is; introduceer nu niet een nieuw platform. De consequenties zijn lastig te overzien nu iedereen op afstand van elkaar werkt. Het is ook maar de vraag of zo’n nieuw platform of nieuwe tool in de ict-architectuur past en voldoet aan privacywetgeving. Daarbij maakt de afstand het lastig om leraren en leerlingen ‘goed’ met een nieuwe tool te laten werken. 

Wat als de leerlingen straks weer op school zijn? 

De tijd van het geven en krijgen van les op afstand kan ervoor hebben gezorgd dat leraren en leerlingen enorm gewend zijn aan alle ict-middelen. Grote kans dat ze meer ict-vaardigheden hebben opgedaan. Ook hebben zijn ze meer gewend aan het werken met een device. Leerlingen en leraren zullen ict waarschijnlijk vaker willen gebruiken. Dit heeft direct invloed op de ict-infrastructuur van uw school. Denk aan toename van het gebruik van het interne netwerk (LAN/wifi), de internetverbinding en de firewall.    

Het is goed alvast na te denken hoe uw school de techniek zo optimaal mogelijk kan maken voor het moment dat de lessen weer op school plaatsvinden.  Bedenk daarom, juist nu, goed wat er aan onderhoud en investering nodig is. Het verbeteren van de infrastructuur is een stuk eenvoudiger wanneer scholen dicht zijn. Dat maakt deze tijd ook ideaal om wijzigingen aan te brengen in internetverbindingen, wifi-netwerken en LAN’s. 

Door bovenstaande maatregelen te treffen, is onderwijs op afstand mogelijk en zijn scholen hopelijk goed voorbereid voor het moment dat leerlingen weer naar school komen om les te volgen.  

Meer informatie

Meer weten over het organiseren van onderwijs op afstand?

Lees meer op lesopafstand.nl

Deel Les op afstand en ict-infrastructuur: wat moet ik regelen?

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • E-mail