Handreiking professionalisering ict-bekwaamheid
- Uitleg
- Professionalisering leraar
- po
- vo
- mbo
Technologie kan het onderwijs verrijken en leerlingen motiveren als leraren ict deskundig inzetten. Hoe kun je de ict-bekwaamheid van leraren vergroten? Dat is geen vraag voor de leraar alleen. Als ook de ict-coördinator, schoolleider, bestuurder en stafmedewerker hun rol nemen en de leraar ondersteunen bij diens professionalisering, kom je tot beter onderwijs.
In een professionele leergemeenschap krijgen leraren ruimte om praktijkvragen te stellen, ervaringen te delen, en die met elkaar te onderzoeken. Daardoor voelen ze zich gesteund. Dit leidt vaak tot nieuwe producten voor collega’s en minder ‘taakeenzaamheid’. Ook op het gebied van digitale geletterdheid werkt zo’n samenwerking goed. Hoe kun je zelf aan de slag met een leergemeenschap? Dit stappenplan helpt je op weg.
Hoe krijg je een lerende professionele cultuur op school waarin mensen zich willen en kunnen ontwikkelen? De leerKRACHT-methodiek kan hier in korte tijd voor zorgen.
Met de ambitiewijzer heb je een instrument in handen dat je kan helpen bij het beschrijven van de benodigde stappen om nieuwe, innovatieve ideeën door te voeren in de schoolontwikkeling.
Innoveren moet je leren. Hoe bepaal je het beste idee, zet je dat om naar een succesvol project en borg je de resultaten in de school? Deze tools helpen je hierbij.
Met de praktische opdrachten van ‘Teamwerk digitale geletterdheid’ zet je in een uurtje de volgende stap op het gebied van digitale geletterdheid.
Voor iedereen die de Kennisnet-aanpak van ict-bekwaamheid wil kunnen verantwoorden, is deze verdieping met inzichten uit onderzoek en praktijk naar effectieve professionalisering bedoeld.
De periode van afstandsonderwijs vroeg om een andere manier van lesgeven en daarmee ook om andere onderwijsactiviteiten dan regulier onderwijs.