5 voorwaarden voor digitale inclusie in het onderwijs
- Uitleg
- Ethiek
- po
- vo
- mbo
Ethiek draait eigenlijk om de vraag: wat is het goede om te doen? Op het gebied van onderwijs en ict is het belangrijk om die vraag geregeld te stellen. Vanuit welke onderwijswaarden willen wij technologie inzetten, wat moeten we wel en wat niet willen? Bekijk hier al onze informatie over ethiek en technologie in het onderwijs.
Is het goed om chatbots in te zetten voor onze studenten voor onderwijskundige doeleinden? Met die ethische vraag gingen medewerkers en studenten van het VISTA-college uit Zuid-Limburg samen aan de slag. Daarvoor gebruikten ze een stappenplan behorend bij het Ethiekkompas.
Als school heb je te maken met allerlei ethische vraagstukken rondom digitalisering. Maar hoe geef je daar antwoord op? Met deze tool maak je het concreet.
De WaardenWijzer biedt een gemeenschappelijke taal voor het voeren van een dialoog over digitalisering in het onderwijs. Door met elkaar te praten over de waarden die bij digitalisering voorop moeten staan, kan het onderwijs zelf betere keuzes maken bij nieuwe technologische ontwikkelingen.
Het onderwijs staat voor de complexe opgave om aan kansengelijkheid te werken. Kan digitale technologie helpen? De denkplaat ‘Kansengelijkheid en digitalisering’ biedt houvast bij gesprekken hierover en helpt scholen bij ict-keuzes om de kansengelijkheid te vergroten.
Wat is de invloed van de nieuwe leermiddelen op de leerling, de leraar en welke ethisch-pedagogische kwesties vragen aandacht?
Sociale robots worden in het onderwijs steeds vaker ingezet. Bij de inzet van sociale robots is het belangrijk om aandacht te hebben voor waarden. Docent ict en promovendus Matthijs Smakman deed hier onderzoek naar. Lees het interview.
Scholen zouden bewuster na moeten denken over ethische vraagstukken bij het maken van keuzes bij digitalisering.