De virtuele en fysieke wereld lopen steeds meer in elkaar over
- Trend
- Technologische innovatie
- po
- vo
- mbo
Kennisnet helpt scholen met kennis over wat werkt met ict en het onderwijs. Nu en in de toekomst. Daarom kijken we naar maatschappelijke ontwikkelingen die nu spelen, naar trends die eraan komen en helpen we je begrijpen wat dat betekent voor hoe je omgaat met onderwijs en ict.
In dit uitgebreide artikel plaatsen we de ontwikkelingen rond kunstmatige intelligentie in perspectief en doen we een oproep aan de onderwijssector om deze trend niet afwachtend te bekijken.
ChatGPT is vrij beschikbaar en er wordt al driftig mee geëxperimenteerd door leerlingen. Hoe kunnen scholen ermee omgaan?
Maar wat kan de school verwachten van een robot in de klas? Hebben we straks geen leraren meer nodig? Wietse van Bruggen, expert op het gebied van innovatie bij Kennisnet, vertelt over de toekomst van robots in de klas.
Kennisnet stimuleert het gebruik van open digitaal leermateriaal al meer dan 10 jaar. Het is tijd voor een flinke stap vooruit, vindt Larissa Zegveld, directeur van Kennisnet.
Het gevoel dat ‘het onderwijs’ niets te zeggen heeft op de leermiddelenmarkt is niet terecht. Scholen moeten hun eigen invloed niet onderschatten, vindt Kennisnet-adviseur Willem-Jan van Elk. In dit artikel geeft hij zijn kijk op de leermiddelenmarkt.
Artificial intelligence biedt veel kansen voor het onderwijs, maar heeft ook zijn keerzijden. Wij spraken prof. dr. Eric Postma, hoogleraar Artificial Intelligence (AI) aan Tilburg University
Digitaal burgerschap in het mbo: een podcast van Tjip de Jong over hoe studenten kritisch leren denken in een digitale wereld.
Digitale geletterdheid wordt een vast onderdeel van het curriculum. Alle leraren zullen digitaal geletterd moeten worden.
Technologie biedt tal van mogelijkheden om burgers bij de democratie te betrekken. Daarbij kunnen we leren van jongeren en hoe zij met technologie omgaan.