Meteen naar de content

Opinie

Wat vinden de experts van Kennisnet en andere deskundigen over de ontwikkelingen rond onderwijs en ict? We vragen hun mening of geven hen op deze plek het woord.

Geef kinderen het recht op vrije ruimte in school 

  • Opinie
  • |
  • Informatiebeveiliging en privacy
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Tijdens Safer Internet Day krijgen de rechten van kinderen in de digitale wereld terecht veel aandacht. Kijken we naar hoe het onderwijs zich verhoudt tot de rechten van kinderen, dan is er reden tot alertheid.

Larissa Zegveld

Door Larissa Zegveld

Maak leren lezen weer aantrekkelijk

Bijna een kwart van de Nederlandse 15-jarigen presteert zo slecht in leesvaardigheid, dat ze niet volwaardig mee kunnen doen in de samenleving.

Larissa Zegveld

Door Larissa Zegveld

Hoeveel invloed geven we techbedrijven nog op het onderwijs? 

Heb je de perikelen rondom het bedrijf OpenAI gevolgd? De machtsstrijd in dit invloedrijke techbedrijf roept de vraag op binnen welke kaders deze bedrijven kunnen en mogen opereren en hoe we hier als publieke sector sturing aan geven.  

Larissa Zegveld

Door Larissa Zegveld

Het lerarentekort vraagt om een slimme inzet van ict

  • Opinie
  • |
  • Beleid en organisatie
  • |
  • po
  • vo

Martine Kramer maakt zich zorgen over de mogelijkheden die jongeren nu hebben om zichzelf te ontwikkelen. Ze pleit ervoor meer ict in te zetten als een van de oplossingen voor het lerarentekort.

Martine Kramer

Door Martine Kramer

De leermiddelenmarkt: dat ben je zelf!

Het gevoel dat ‘het onderwijs’ niets te zeggen heeft op de leermiddelenmarkt is niet terecht. Scholen moeten hun eigen invloed niet onderschatten, vindt Kennisnet-adviseur Willem-Jan van Elk. In dit artikel geeft hij zijn kijk op de leermiddelenmarkt.

Willem-Jan van Elk

Door Willem-Jan van Elk

Data en onderzoek zorgen voor een scherpe blik

  • Opinie
  • |
  • Beleid en organisatie
  • |
  • po
  • vo

Weten waar je het over hebt. Handelen op basis van onderzochte resultaten, anders gezegd: ‘evidence-based’ of ‘evidence-geïnformeerd’. Sla ons Jaarplan uit 2023 erop na en je leest deze term vaak terug. Wat Larissa Zegveld betreft kunnen we in het onderwijs veel meer uit onderzoek en data halen dan we nu doen.

Larissa Zegveld

Door Larissa Zegveld

De onderwerpen waarover wij publiceren