
Digitale geletterdheid in Denemarken
Hoe is digitale geletterdheid in andere landen geregeld, bijvoorbeeld in Denemarken? En wat kan Nederland hiervan leren? Lees het in deze publicatie.
Digitale geletterdheid is belangrijk. Naar verwachting krijgt Nederland in 2021 een nieuw curriculum waar digitale geletterdheid een vast onderdeel van is. Maar hoe is digitale geletterdheid in andere landen geregeld, bijvoorbeeld in Denemarken? Wat kan Nederland hiervan leren? Onderaan dit artikel staat de publicatie.
Deense leerlingen scoren buitengewoon goed op digitale vaardigheden in internationaal vergelijkend onderzoek. Op de ICILS-ranglijst staan ze op de derde positie. Een verklaring kan zijn dat de Denen ict een plek in het curriculum hebben gegeven.
In 2010 werden digitale vaardigheden voor het eerst in het Deense curriculum opgenomen, als integraal onderdeel van het vak Deens. In 2014 volgde een tweede vernieuwing, waarbij de nadruk lag op digitale communicatie, creativiteit en ethiek.
In 2016 gaf de toenmalige Minister van Onderwijs de opdracht onderzoek te doen naar een vak met aandacht voor computational thinking. Dit is het praktisch en creatief inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen. Kinderen moesten meer omgaan met technologie. Niet alleen met media, vooral met code: hoe doorzien ze algoritmen en hoe kunnen ze die creëren?
In het schooljaar 2017/2018 was het streven om een apart vak als keuzemogelijkheid te introduceren. Een vak voor leerlingen tussen 13 en 16 jaar. Uiteindelijk werd het geen keuzevak; de lesstof werd verplicht voor leerlingen tussen de 7 en 15 jaar. Dit betekende dat scholen digitale vaardigheden verplicht moesten integreren in alle vakken.
Inmiddels is de inhoud vastgesteld. Op 13 december 2018 werden de details door het ministerie gepubliceerd in het ‘Teknologiforståelse’. Hierbij gaat het om technologisch begrip, een brug tussen sociale wetenschappen en informatica.
Ole Sejer Iversen, hoogleraar van de universiteit van Aarhus en een van de grondleggers van het nieuwe curriculum, zegt hierover: “Met technologisch begrip ben je nieuwsgierig naar, en kritisch over technologie. Je bent in staat te reflecteren op de producten die je creëert waar algoritmen onderdeel van zijn. Ook ben je in staat om te reflecteren op technologie: is wat we kunnen met digitale technologie ook wat we willen?”
Tot dusver is technologisch begrip een concept, onderverdeeld in 4 competentiegebieden. Daaronder vallen in totaal 17 leerdoelen voor het primair en voortgezet onderwijs tot 15 jaar.
Hoe deze 4 competentiegebieden precies terugkomen in het onderwijs, is nog geen uitgemaakte zaak. In 2019, 2020 en 2021 zullen 46 scholen meedoen aan pilots. Onder begeleiding van experts en wetenschappers, en in samenwerking met andere scholen, brengt de helft van de pilotscholen ‘technologisch begrip’ in praktijk als afzonderlijk vak.
De andere helft, ook onder intensieve begeleiding, laat het terugkomen in alle vakken. In die periode worden materialen ontwikkeld. Aan het einde van die 3 jaar weet men wat werkt en wordt een besluit genomen over de leerdoelen in het curriculum.
In de publicatie ‘Digitale geletterdheid in Denemarken’ – deze is onderaan deze webpagina te vinden – leest u meer over hoe de Denen digitale geletterdheid een plek geven in hun onderwijs.
Eerder verschenen:
Hoe is digitale geletterdheid in andere landen geregeld, bijvoorbeeld in Denemarken? En wat kan Nederland hiervan leren? Lees het in deze publicatie.