Meteen naar de content

Hoe geeft het mbo digitaal burgerschap een plek in het curriculum?

In de derde en laatste podcast in de serie ‘Digitaal burgerschap en het mbo’ gaat het over de plek van burgerschap in het curriculum. Vanuit welke visie doe je dit en wat zijn de uitdagingen voor docenten en het werkveld? Burgerschap is geen losstaand vak, maar zou onderdeel moeten zijn van een opleiding.

Logo Kennisnet

Door de redactie

20 oktober 2022
2 minuten lezen

Deelnemers aan deze podcast zijn Jan Faber, MT-lid bij de MBO Raad; Jeroen de Boer, projectleider digitaal burgerschap bij ROC Friese Poort; en Jaap van Gils, docent ict bij Techniekcollege Rotterdam en aanvoerder van de werkgroep Digitaal burgerschap. Het gesprek wordt geleid door Tjip de Jong, onderzoeker, pabodocent en adviseur. 

Burgerschap is altijd al een thema in het onderwijs geweest. “Het onderwijs is er onder meer om te socialiseren”, zegt Faber. De Boer vindt politiek een uitstekend aanknopingspunt om de digitalisering op de agenda te zetten. We willen kijken of dit soort haakjes een manier zijn om stapsgewijs digitaal burgerschap te verweven in het onderwijs.” Van Gils vindt dat burgerschaponderwijs niet een apart vak moet zijn, maar onderdeel van het hele programma. Elke docent moet eraan meedoen.

Beluister de podcast

De podcast (als mp3) is te downloaden op Tjipcast.

Ontdek deze podcastserie

Burgerschapsonderwijs is belangrijk in het mbo. Het is logisch dat door digitalisering ook burgerschapsonderwijs meer focust op ict en de invloed van technologie.

Naar de podcastserie 'Digitaal burgerschap en het mbo'

Meer podcasts van Kennisnet?

Abonneer je via Apple PodcastsSpotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

De onderwerpen waarover wij publiceren