Meteen naar de content

Wat zou Freinet doen met een smartphone?

Wat kunnen we leren van pedagogen die niet meer leven? En over de leerling in de digitale samenleving? In de podcastserie ‘Onder pedagogen’ gaan wij hier op in. In deze aflevering praat Remco Pijpers met onderwijskundige Jimke Nicolai over het gedachtegoed van de Franse pedagoog Célestin Freinet (1896-1966).

Logo Kennisnet

Door de redactie

10 februari 2021
1 minuut lezen

Freinet en andere pedagogen kunnen inspiratie bieden voor een visie op digitale geletterdheid. Zo vond Freinet dat het alledaagse leven van leerlingen centraal moet staan in het onderwijs. Hij introduceerde de drukpers in de school. Zo kon hij zijn leerlingen de kracht van het geschreven woord leren inzien. Maar niet alleen daarom, hij vond de vrijheid van meningsuiting erg belangrijk.

In deze aflevering meer over het gedachtegoed van Freinet in relatie tot digitale geletterdheid. Want op veel actuele onderwijsvraagstukken waar we mee worstelen, heeft Freinet al een antwoord gegeven. Benieuwd naar wat het onderwijs nog meer kan leren van het gedachtegoed van Freinet? Beluister de aflevering.

Beluister de podcast

Ontdek deze podcastserie

Hoe kijken pedagogen naar nieuwe technologie in het onderwijs, of hoe zouden ze hier naar hebben gekeken?

Naar de serie 'Onder pedagogen'

Meer podcasts van Kennisnet?

Abonneer je via Apple PodcastsSpotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

De onderwerpen waarover wij publiceren