
In het Canadese onderwijs is er steeds meer aandacht voor digitale geletterdheid. Sinds 2010 heeft de overheid veel geïnvesteerd om ict-infrastructuur op alle scholen – ook in de afgelegen gebieden – te verbeteren.
Regionale initiatieven
Digitale geletterdheid in Canada is erg divers. Omdat nationale sturing ontbreekt, is er ruimte voor tal van regionale initiatieven. Deze ontstaan in sommige gevallen door professionele netwerken van leraren die het onderwijs moderner en interessanter voor leerlingen willen maken.
Daarnaast heeft ook de New Pedagogies for Deep Learning (NPDL) bijgedragen aan intensivering en meer bewustzijn van digitale vaardigheden in Canadese Scholen. NPDL is een beweging van de bekende onderwijssocioloog Michael Fullan. Volgens Fullan draait onderwijs om ‘diep leren’: betekenisvol en interessant, met een centrale rol voor techniek die zodanig wordt ingezet, dat het leren kan worden verdiept.

Digitale geletterdheid belangrijk voor latere baan
Canada mist een eenduidige definitie van digitale geletterdheid. De provincies geven er ieder hun eigen uitleg aan. Toch is er een gemene deler met Nederland: de focus ligt op het gebruiken, begrijpen en creëren van ict. Voor het Canadese onderwijs is het belangrijk dat leerlingen de juiste digitale vaardigheden bezitten voor in een latere baan: het economisch perspectief. Dit is een van de belangrijkste reden om met digitale geletterdheid aan de slag te gaan. De inzet van digitale geletterdheid voor leren en leven is nog minder prominent aanwezig.
Regionale krachtpatsers
Canada staat bekend om de vele initiatieven die plaatsvinden op provinciaals en regionaal niveau, waarbij private partijen en Niet-gouvernementele organisaties (NGO’s) soms een belangrijke rol spelen. Ontario, New Brunswick, Manitoba en Brits Columbia doen het bijvoorbeeld erg goed. Brits Columbia is zelfs een voorbeeld voor het ontwikkelteam Digitale Geletterdheid van Curriculum.nu.
Dit kan Nederland leren van Canada:
- Investeer in de professionalisering en netwerkkracht van leraren. Vanuit hun observaties en ict-bekwaamheid is er met succes meer aandacht voor digitale geletterdheid in het onderwijs. Een voorbeeld van een vereniging die in Nederland veel doet aan professionalisering van leraren is Stichting LeerKRACHT.
- Op regionaal niveau zijn in Manitoba, Ontario en Brits-Columbia hele bruikbare en inspirerende lesvoorbeelden ontwikkeld om aan de slag te gaan met digitale geletterdheid in je eigen klas en school. Bekijk het voorbeeld van het thematisch ingericht curriculum van Brits-Columbia.
- Gebruik lokale initiatieven en de omgeving van de school om digitale geletterdheid verder te ontwikkelen. Samenwerkingen met bijvoorbeeld NGO’s of private partijen kunnen hieraan bijdragen.
- Ontwikkeling van het nieuwe curriculum in Brits-Columbia, en de integratie van digitale geletterdheid, komt voort uit een heldere visie op onderwijs en het leren van de toekomst. Laat u hierdoor als school, bestuur of beleidsmaker inspireren. Lees meer op curriculum.gov.bc.ca.
In de publicatie ‘Digitale geletterdheid in Canada’ – deze is onderaan deze webpagina te vinden – leest u meer over hoe de Canadezen digitale geletterdheid een plek geven in hun onderwijs.
Digitale geletterdheid in het buitenland
Andere verschenen landen:
- Digitale geletterdheid in Zweden
- Digitale geletterdheid in Frankrijk
- Digitale geletterdheid in Estland
- Digitale geletterdheid in Denemarken
