Handreiking AI in het onderwijs
- Uitleg
- Artificial intelligence
- po
- vo
- mbo
Kunstmatige intelligentie is steeds meer verweven met ons dagelijks leven. Scholen en leerlingen ontdekken de kracht van generatieve AI, slimme chatbots en andere AI-toepassingen. Welke kansen biedt artificial intelligence voor de maatschappij en het onderwijs? En hoe sturen we de ontwikkelingen in de gewenste richting?
Hoe ziet het onderwijs op je school eruit als generatieve AI straks in dat onderwijs is verweven? Dat is wat deelnemers van de AI Impact Game gaan ervaren. Met de uitleg en alle downloadbare materialen kun je de workshop zelf geven in je schoolorganisatie.
Het thema AI is dankzij een actief netwerk van kartrekkers goed ingebed bij het Openbaar Onderwijs Groningen. Bij de vraag hoe je AI waardevol inzet, speelt ook duurzaamheid een rol. “AI hoeft niet altijd.
Wat kunnen we bij ons op school met artificial intelligence (AI)? Waar beginnen we? Veel scholen zijn met dit soort vragen bezig. Daarom richtten Sterk Techniek Onderwijs Noordwest-Friesland en Zuid-Friesland een AI-werkgroep op.
Hans Visser ziet binnen het onderwijs grote verschillen in kennisniveau over AI. Ook bij hem op het Emmauscollege. “De een heeft gigantisch veel verstand van AI en de ander niet of nauwelijks. Dat gat wordt groter.”
Geschiedenisdocent en digicoach Robbert van Empel is enthousiast over AI. Dankzij AI werkt hij efficiënter. En zijn lessen zijn verbeterd.
Mark van de Mortel werkt al 30 jaar in allerlei rollen bij Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML). Tegenwoordig is hij directeur van het Grescollege, maar tot de zomer van 2024 vervulde hij die rol bij een andere SOML-scholengemeenschap, het ROER College Schöndeln. Hij ‘bemoeit zich’ al decennia met alles wat zich afspeelt op het snijvlak van […]
Bartiméus volgt de ontwikkeling van AI-tools op de voet, vanwege de kansen die kunstmatige intelligentie biedt voor hun doelgroep: leerlingen met een visuele beperking.
In het rapport ‘Klimaat en rekenkracht’ door adviesbureau Berenschot wordt doorgerekend wat de verwachte milieu-effecten zijn van AI-gebruik in het primair en voortgezet onderwijs.