Doorgaan naar hoofdinhoud

Opinie

Wat vinden de experts van Kennisnet en andere deskundigen over de ontwikkelingen rond onderwijs en ict? We vragen hun mening of geven hen op deze plek het woord.

Maak ruimte om te experimenteren met AI

  • Opinie
  • |
  • Artificial intelligence
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

We weten steeds meer over kunstmatige intelligentie en de rol die deze technologie kan spelen in het onderwijs. Tegelijkertijd weten we nog veel níet. We moeten met elkaar onderzoeken wat we wel en niet kunnen met deze technologie. We moeten ons ook afvragen: wat zouden we willen? Laten we in ieder geval zorgen voor goed georganiseerde experimenteerruimte.

Door Larissa Zegveld

Onderwijs by the dashboard light

Er moet meer aandacht zijn voor de pedagogische en ethische impact van adaptieve leersystemen in het onderwijs. Dat is een van de conclusies van een nieuw rapport van Kennisnet: ‘Krassen op het dashboard – De invloed van adaptieve leersystemen op de professionele ruimte van de leerkracht’.

Remco Pijpers

Door Remco Pijpers

Faciliteer en erken ict-initiatieven van leraren

  • Opinie
  • |
  • Professionalisering leraar
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Gerton Cazemier, lerarenopleider aan PABO Den Haag, Hogeschool Inholland, vertelt hoe je van digitale geletterdheid een samenspel maakt tussen beleidsmakers, schoolleiders en leraren.

Door Marius van Zandwijk

De kracht van open leermateriaal

  • Opinie
  • |
  • Leermiddelen
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Kennisnet stimuleert het gebruik van open digitaal leermateriaal al meer dan 10 jaar. Het is tijd voor een flinke stap vooruit, vindt Larissa Zegveld, directeur van Kennisnet.

Door Larissa Zegveld

Normaal onderwijs is ook digitaal

  • Opinie
  • |
  • Beleid en organisatie
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

In deze column verbaast Larissa Zegveld zich over de discussie rond online en fysiek onderwijs.

Door Larissa Zegveld

Vertrouw op waarden en je onderwijsintuïtie bij digitalisering

Niet alles wat met digitale technologie en AI kan, is ook altijd wenselijk en goed om te doen. Gebruik je technologie op school, kijk dan niet alleen naar de functionele ICT-opbrengsten, zoals gemak of efficiëntie. Kijk naar waarden en hoe je vanuit waarden technologie in lijn brengt met het onderwijs.

Remco Pijpers

Door Remco Pijpers

Digitale gelijkheid begint op school

  • Opinie
  • |
  • Digitale geletterdheid
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Overschat jongeren niet, waarschuwt Ellen Helsper, hoogleraar digitale ongelijkheid. Hun digitale vaardigheid valt tegen, vooral in de groep die toch al achterstand heeft.

Logo Kennisnet

Door de redactie

1 3 4 5 37 — 48 of 49
37 — 48 of 49

De onderwerpen waarover wij publiceren