Kansen en beperkingen van AI-tutoren voor het onderwijs
- Trend
- Artificial intelligence
- po
- vo
- mbo
Kennisnet helpt scholen met kennis over wat werkt met ict en het onderwijs. Nu en in de toekomst. Daarom kijken we naar maatschappelijke ontwikkelingen die nu spelen, naar trends die eraan komen en helpen we je begrijpen wat dat betekent voor hoe je omgaat met onderwijs en ICT.
Als een techbro naar je toe komt en zegt: “Ik ben zó enthousiast over deze AI! Deze technologie zal de toekomst van het onderwijs revolutioneren. Je moet het in je school gebruiken!” dan moet je sceptisch zijn.
Zoals AI nu al ons leven, leren en werken verandert, zal neurotechnologie dat in de niet al te verre toekomst net zo ingrijpend doen. Het onderwijs is een van de toepassingsgebieden die het Rathenau instituut aanwijst in een rapport over neurotechnologie, dat ze opstelde op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Maar in hoeverre vinden we het wenselijk en ethisch verantwoord om leerlingen uit te rusten met headsets of oortjes die hun concentratievermogen meten? Daarover gaan we graag in gesprek met het veld.
Begin april volgde ik het debat in de Kamer over digitalisering en leermiddelen in het funderend onderwijs, waarvoor terecht steeds meer aandacht is. Het onderwerp open leermateriaal kwam ook met regelmaat aan bod, wat laat zien dat het gemeengoed begint te worden tussen allerlei andere vormen van leeraanbod. Dat mag ook wel, want de wens voor open leermateriaal bestaat al langer. Wikiwijs komt aan die wens tegemoet.
Op Safer Internet Day roepen organisaties als Unicef en Safer Internet Centre Nederland belanghebbenden op om samen te werken om van het internet een veiligere en betere plek te maken, vooral voor kinderen en jongeren. Kennisnet-directeur Larissa Zegveld interviewt hoogleraar Esther Rozendaal, die een model ontwikkelde dat inzicht geeft in de digitale weerbaarheid van kinderen en jongeren.
De invloed van techbedrijven op de onderwijssector in Nederland zorgt voor onrust. Larissa Zegveld legt uit waarom.
Het internet moet terug de publieke ruimte in. Weeffouten uit het verleden zijn te fiksen, aldus Marleen Stikker. Met een belangrijke rol voor het onderwijs.
Hoe kunnen we de invloed van generatieve AI op het onderwijs begrijpen wanneer we die bekijken door de bril van de Paulo Freire, een van de belangrijkste onderwijshervormers van de 20e eeuw? Freire benadrukte het belang van dialoog en het bestrijden van sociale ongelijkheid in het onderwijs. Remco Pijpers van Kennisnet praat hierover met Wilfred Rubens, expert op het gebied van technologie en onderwijs.
Hoe combineren we verantwoordelijkheid voor kinderen met respect voor hun behoefte aan privacy? Daarover gaat Remco Pijpers van Kennisnet in gesprek met pedagoog Bas Levering.
“De leraar moet meer betrokken worden in het vormgeven van digitale onderwijsomgevingen.” Dat zegt wijsgerig pedagoog Joris Vlieghe in deze podcast met Kennisnet-adviseur Remco Pijpers over wat een leraar tot leraar maakt in een digitale context.
Digitaal burgerschap in het mbo: een podcast van Tjip de Jong over hoe studenten kritisch leren denken in een digitale wereld.
Digitale geletterdheid wordt een vast onderdeel van het curriculum. Alle leraren zullen digitaal geletterd moeten worden.
Technologie biedt tal van mogelijkheden om burgers bij de democratie te betrekken. Daarbij kunnen we leren van jongeren en hoe zij met technologie omgaan.