Doorgaan naar hoofdinhoud

Scenariospel digitale geletterdheid

Hoe geef je digitale geletterdheid concreet vorm in jouw school? Dit scenariospel helpt je om met je team op een gestructureerde en speelse manier de implementatie van digitale geletterdheid te verkennen en te plannen. Het is een instrument om in gesprek te gaan over hoe je de nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid een plek geeft in je curriculum.

Praktische informatie

  • 4 – 6 spelers
  • 30 minuten voorbereiding
  • 1 uur 30 minuten tot 1 uur en 40 minuten speeltijd

Scenario’s

Het is belangrijk dat je visie op digitale geletterdheid aansluit bij de waarden en (pedagogische) doelen van de school. Het spel laat zien welke scenario’s er zijn om digitale geletterdheid in te voeren, welk scenario past bij jullie huidige onderwijspraktijk en waar nog kansen liggen om verder te groeien. Met dit spel krijg je inzicht in jullie sterke kanten en uitdagingen en ontdek je waar het nog nodig is om keuzes te maken.

Doel van het spel

Samen met je medespelers ga je op zoek naar het beste scenario om digitale geletterdheid te onderwijzen op je school. Je hebt de keuze uit meerdere scenario’s, welke gaan jullie kiezen? Door samen te spelen, ontdek je welk scenario bij jullie school en pedagogische visie past. Daarbij is het ook mogelijk de elementen uit de vier scenario’s te combineren.  

Voor wie?

Het scenariospel is bedoeld voor iedereen die is betrokken bij de invoering van digitale geletterdheid: van schoolleiders en beleidsmedewerkers tot leraren en teamleden. Ook heb je de mogelijkheid om het spel met meerdere teams te spelen. 

Vier scenario’s

Het spel helpt je om als team een keuze te maken voor een scenario dat past bij jullie situatie. Daarbij is het niet nodig om een van de vier scenario’s te volgen. Door verschillende elementen te combineren, kun je komen tot de vorm die het best bij jouw schoolomgeving en visie past: 

  • Monovak: Digitale geletterdheid als een apart vak waarin leerlingen structureel aan hun digitale vaardigheden werken. 
  • Workshop: Korte, gerichte, op zichzelf staande sessies, die specifiek een bepaald aspect van digitale geletterdheid behandelen. 
  • Project: Vakoverstijgende projecten, waarbij de kerndoelen van meerdere vakken, waaronder digitale geletterdheid, worden samengebracht rond een centraal thema. De vakken blijven herkenbaar. 
  • Themavak: Digitale geletterdheid wordt onderdeel van een breder, thematisch georganiseerd vak dat meerdere leergebieden combineert. De grenzen tussen de vakken verdwijnen. 

Download, print en speel

Gebruik dit scenariospel om met je team het gesprek aan te gaan over digitale geletterdheid, keuzes te maken en een gezamenlijke koers uit te zetten. Print de spelonderdelen, ga in gesprek en werk stap voor stap aan een succesvolle implementatie. 

Download hieronder alle benodigde materialen en de instructies voor het spel.

De onderwerpen waarover wij publiceren