Gepersonaliseerd leren, digitale geletterdheid en technologische ontwikkelingen zoals virtual reality en robotica: allemaal onderwerpen waar scholen mee aan de slag willen. Maar hoe doet u dat?

Binnen het programma Slimmer leren met ICT werkten de PO-Raad, Kennisnet en 100 schoolbesturen uit het basisonderwijs, de afgelopen 4 jaar, aan 25 versnellingsvragen over deze onderwerpen. De succesfactoren en lessen delen wij in een podcastserie.

In de derde aflevering - te beluisteren onderaan dit artikel - vertelt Jan Willem Helmink, directeur van basisschool De Verwondering in Lent, over het belang van kleinschalig experimenteren en bijstellen in de zoektocht naar oplossingen.

Waar ging jullie versnellingsvraag over?

Helmink: “Wij waren op zoek naar een digitaal portfolio als leerlingvolgsysteem voor leerlingen. Een digitaal portfolio is een manier om leerlingen goed te volgen in hun ontwikkeling. Wat wij zochten was nog niet beschikbaar op de markt.

“We wilden een modulaire digitaal portfolio, dat geschikt is voor alle scholen, ondanks de verschillen in de organisatie.”

Wat zijn de belangrijkste succesfactoren binnen jullie project?

“We hebben eerst onderzocht wat voor product we zochten en wilden. Na een aantal sessies hebben we samen met een interaction designer het leerpoces van leerlingen in kaart gebracht met een user journey map. Daarmee hebben we een routekaart ontwikkeld van de leer- en planmomenten in de school, en in kaart gebracht op welke momenten we een digitaal portfolio kunnen inzetten. Dat leerproces kan een dag, een week of zes weken duren, afhankelijk van het type onderwijs dat een school geeft."

Scholen brengen met die toolkit in een dagdeel het leerproces in kaart, iets waar wij anderhalf jaar aan hebben gewerkt © Rodney Kersten

“Die routekaart heeft het project een andere wending gegeven en was een belangrijk omslagpunt. We realiseerden dat het niet ging om een specifiek product, maar dat we scholen een instrument wilden meegeven dat hen helpt om te komen tot een digitaal portfolio dat bij hen past."

“Wij hebben door het maken van een routekaart goed in beeld gekregen hoe het leerproces eruit ziet, welke rol leerlingen, leraren en ouders daarin hebben. Van daaruit is het idee ontstaan om een toolkit te ontwikkelen waarmee scholen hetzelfde kunnen doen. Scholen brengen met die toolkit in een dagdeel het leerproces in kaart, iets waar wij anderhalf jaar aan hebben gewerkt.” 

Wat zijn de belangrijkste lessen die jullie hebben geleerd?

Helmink: “Onderwijsmensen zijn vaak oplossingsgericht. Wanneer een school een nieuwe rekenmethode nodig heeft, dan zoeken ze leuke methodes en boeken bij elkaar, en kijken ze dan of het bij de school past. Deze manier van werken draait dat om en is meer procesgericht in plaats van oplossingsgericht. Je brengt eerst de school, de werkvormen, het leerproces en de ideeën in kaart. Dan ga je kijken wat je wilt, en wat je nodig hebt. Deze toolkit maakt je daar heel bewust van.

“Deze aanpak is beter omdat je als school vanuit visie werkt. Ga eerst met deze toolkit aan de slag, breng je leerproces in beeld en kom dan tot een keuze.”

Beluister de podcast

Benieuwd naar het hele gesprek met Jan Willem Helmink? Beluister de podcast en abonneer u via Apple Podcasts, Spotify of uw favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

Wilt u de twee andere podcasts in dit drieluik ook beluisteren? De eerste podcast gaat over het belang van betrokkenheid en enthousiasme binnen een schoolteam bij innovatietrajecten. Beluister die podcast via het artikel ‘Succesfactor bij innovatietraject: betrokkenheid en enthousiasme in de hele organisatie

De tweede podcast gaat over het belang van samenwerken met marktpartijen. Die podcast beluistert u via het artikel ‘Succesfactor bij innovatietraject: samenwerken met marktpartijen’.

Bent u benieuwd naar de resultaten uit deze versnellingsvraag? Bekijk het praktijkvoorbeeld ‘Hoe ontwikkelt u een functioneel en flexibel digitaal portfolio als leerlingvolgsysteem?

Deel Succesfactor bij innovatietraject: kleinschalig experimenteren

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • E-mail
  • Terug