Meer dan 28 scholen in het po, vo en mbo werken met Hadiouis programma over diversiteit en cultuurverandering in scholen.

“Leerlingen leven in drie culturen: de thuiscultuur, de straatcultuur en de schoolcultuur,” vertelt Hadioui, “elk met een eigen dynamiek en ‘sociale ladders’. Het onderwijs moet deze drie onderkennen en de onderling tegenstrijdige codes en boodschappen leren begrijpen en productief hanteren.”

Zes leerlingen zitten op een balustrade en kijken op hun telefoon
Digitalisering is een belangrijk onderdeel in de maatschappij. Leerlingen moeten daarmee omgaan om te leren, leven en werken. © iStock

Hij pleit voor meer aansluiting met de verschillende codes in en buiten de school en de digitale omgeving. “Digitalisering is een belangrijk onderdeel in de maatschappij. Leerlingen moeten daarmee om kunnen gaan om te leren, leven en werken. Op school en stage of werk, op straat en thuis. Deze culturen hebben een eigen dynamiek, die van invloed is op het gedrag op sociale media.”

Hoe scholen dit het beste kunnen aanpakken, vertelt Hadioui onder meer in de podcast.

Beluister de podcast

Benieuwd naar het gesprek met Iliass El Hadioui? Beluister de podcast en abonneer u via Apple Podcasts, Spotify of uw favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

Deel Iliass El Hadioui: grondlegger van De Transformatieve School

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • E-mail
  • Terug