Doorgaan naar hoofdinhoud
  • Wegwijzer
  • |
  • Artificial intelligence
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Handreiking AI in het onderwijs

Artificial intelligence (AI) is een veelzijdige en ingrijpende technologie die alle lagen van het onderwijs kan raken. Dit stelt scholen voor nieuwe uitdagingen. Deze wegwijzer helpt scholen om tot bewuste en verantwoorde keuzes over de inzet van AI te komen.

Gebruik van de wegwijzer

De wegwijzer ‘Handreiking AI in het onderwijs’ bestaat uit 4 delen. We beginnen met stappen die je eerst moet zetten om direct grip te krijgen op AI in jouw school. Daarnaast bieden we verdiepende informatie over wet- en regelgeving rond AI, AI in de klas en wat de impact van AI is op je organisatieprocessen.

Zo kijkt Kennisnet naar AI

  • AI is een technologie die alle lagen van het onderwijs raakt.
  • AI kan het primair en voortgezet onderwijs ondersteunen, maar alleen als er bewust voor wordt gekozen en het verantwoord wordt toegepast.
  • Wordt AI ondoordacht of verkeerd ingezet? Dan kan het ons onderwijs onder druk zetten.
  • Wij roepen scholen op om vooral ook zelf afspraken te maken over AI en hoe er op school mee om te gaan. Bespreek en bedenk in hoeverre de technologie past bij je onderwijs en de waarden van je school.

Deel A: Doe dit eerst

Hoe zorg je dat je zo snel mogelijk grip krijgt op wat er gebeurt met AI op jouw school? Volg daarvoor eerst onderstaande stappen.

Deel B: Voldoen aan wet- en regelgeving

Maak je gebruik van AI op school? Dan moet je je houden aan de regels van de AVG en AI-verordening. Je leest in onderstaande artikelen hoe je dat doet.

Privacy en AVG

In veel gevallen verwerken generatieve AI-tools persoonsgegevens. Hoe zorg je ervoor dat het gebruik van generatieve AI op school veilig en privacyvriendelijk gebeurt?
Generatieve AI en privacy: hier moeten scholen op letten

AI-verordening

De AI-verordening (AI-act) is een Europese wet voor de ontwikkeling en het gebruik van AI-systemen. Maak je op school gebruik van AI? Dan krijg je ook te maken met deze regels.
Voldoen aan de AI-verordening

Deel C: AI in de klas

AI kun je op vele manieren toepassen in de klas. Maar wat betekent dat voor je onderwijs? Is het nodig AI in te zetten? En waar moet je rekening mee houden om het doordacht te doen?

Curriculum

Door de komst van AI kan het zijn dat je je afvraagt of je leerlingen nog wel leren wat ze moeten leren en of het nodig is je curriculum te vernieuwen. We beschrijven hier waar je rekening mee moet houden als je je curriculum gaat aanpassen voor de inzet van AI.
Aandachtspunten bij de ontwikkeling van je curriculum en de invloed van AI

Leermiddelen

Op welke manier is artificial intelligence geïntegreerd in bestaande leermiddelen of leeromgevingen? In dit artikel geven we in vogelvlucht weer hoe we AI terugzien in toepassingen in de klas.
AI in leermiddelen en andere toepassingen

Deel D: Schoolorganisatie en AI

AI heeft niet alleen invloed op je onderwijs, maar ook op je schoolorganisatie. Wat is de invloed van AI op je processen en hoe kun je het doordacht inzetten?

AI-beleid

Een doordachte inzet van AI vraagt om keuzes. Die keuzes maak je samen en baseer je op je visie op onderwijs en de kernwaarden van de school. Ons stappenplan helpt bij het maken van een AI-beleid voor een doordachte inzet van AI.
AI-beleid ontwikkelen op school

AI-geletterdheid

AI-geletterd zijn betekent dat je de kennis en vaardigheden hebt om het verantwoord te gebruiken. Hoe je hier invulling aan geeft verschilt echter per school. We lichten aan de hand van een stappenplan toe hoe je kunt werken aan AI-geletterheid.
Werken aan AI-geletterdheid op school

Ethiek

De keuzes die zijn gemaakt bij het ontwerpen van de technologie achter een AI-tool kunnen op gespannen voet staan met wat we in het onderwijs belangrijk vinden. Hoe ga je om met de ethische dilemma’s die hierbij komen kijken?
Ethische dilemma’s en de inzet van AI in het onderwijs

Bedrijfsvoering

Net als iedere andere organisatie heeft de onderwijsorganisatie te maken met zaken als bedrijfsvoering, personeelswerving, gebouwbeheer en jaarplanning. Wat is de impact van AI op de secundaire processen in het onderwijs?
De impact van AI op de schoolorganisatie

Wat is artificial intelligence?

Hoe werkt artificiële intelligentie eigenlijk? En wat is het verschil tussen generatieve AI en andere AI? In onderstaande artikelen leggen we het uit.

Meer over AI tijdens OnderwijsInzicht 2026

Nadenken over een toekomst met AI

Tijdens het congres OnderwijsInzicht op 16 januari 2026 kun je verschillende sessies volgen over artificial intelligence. Professor Felienne Hermans relativeert het belang van AI in onze wereld. En Kennisnet-adviseur Wietse van Bruggen demonstreert hoe je de toekomst met AI in het onderwijs kunt ervaren door de AI Impact Game.
Meer informatie en aanmelden voor OnderwijsInzicht

De onderwerpen waarover wij publiceren