"Maatschappelijk actief én bezig met technologie: mijn ideale combi"
Een studie politieke filosofie, een carrière als softwaredeveloper en in haar vrije tijd actief in maatschappelijke bewegingen. Theresa Song Loong laat zich niet makkelijk in een hokje stoppen. “Bij Kennisnet komt mijn ‘hybride’ achtergrond uitstekend tot zijn recht."

Nieuwsgierig naar technologie
Theresa was altijd al geïnteresseerd in technologische ontwikkelingen. “Dat is me eigenlijk met de paplepel ingegoten. Mijn vader was systeemanalist bij IBM. Vroeger ging het dan ook vaak over hoe technologie ons leven zou veranderen. Ik was daar heel nieuwsgierig naar. Ik wilde bijvoorbeeld begrijpen hoe het internet in elkaar zit.” Ze besloot om na haar studie de kant van softwareontwikkeling op te gaan. “Maar in mijn vorige baan voelde ik uiteindelijk: ik wil meer dan programmeren. Ik zag hoe de ontwerpkeuzes in educatieve software impact hebben op de leraren die er gebruik van maken. Ik zocht daarom meer aansluiting bij brede maatschappelijke en specifieke onderwijsontwikkelingen.”
Adviseur op je eigen manier
Dat bracht Theresa uiteindelijk bij Kennisnet. “Door mijn werkervaring dacht ik dat een technische rol als productmanager zou kunnen passen. Maar tijdens het gesprek vroeg Sylvia, manager P&O, tot mijn verrassing van alles over mijn maatschappelijke interesses. Ik vertelde onder andere dat ik actief was in de jongerenbeweging rondom de woonproblematiek en dat ik vanuit mijn studie kennis heb van politiek en bestuur. Toen heeft Sylvia me voorgesteld aan de manager van de unit Expertise, waar veel adviseurs werken.” Theresa zag zichzelf eerst niet echt als een adviseur. “Ik had een beeld van iemand met een aktetas en een PowerPointpresentatie”, lacht ze. “Maar als adviseur bereik je het meest door je werk op je eigen manier doen, zo formeel of informeel als bij je past. Dat maakt dat ik hier zo goed op mijn plek ben.”
Verbindingen leggen
Theresa werkt op verschillende thema’s rondom technologische innovaties die het onderwijs raakt: digitale infrastructuur, AI en decentrale en open technologie. Ze werkt daarbij veel samen met adviseurs ethiek, onderzoek en informatiebeveiliging en privacy. “Al hecht ik zelf niet zo aan één discipline. Ik ben meer bezig met het leggen van verbindingen, zodat processen goed lopen. Ook hou ik markt- en publieke ontwikkelingen in de gaten, om te kijken hoe we daarmee het onderwijs vooruit kunnen helpen. Ik krijg daarbij alle ruimte om me te verdiepen in relevante onderwerpen.”
Profijt van technische kennis
“Ik leer hier veel bij, maar heb ook veel profijt van alles wat ik al weet, bijvoorbeeld over softwarearchitectuur”, vertelt ze. “Zo gebruik ik die kennis bij het duiden van nieuwe ontwikkelingen voor het onderwijs, zoals AI of 3d-werelden. Wat is er kansrijk en wat zijn vooral wensbeelden? Mijn technische achtergrond helpt mij dit betrouwbaar in te schatten.”
Gedeelde gedrevenheid
Werken voor het onderwijs geeft Theresa veel voldoening. En ze merkt dat dat ook voor collega’s geldt. “We delen dezelfde gedrevenheid. Allemaal willen we het onderwijs goed bedienen. We snappen de uitdagingen voor een sector waarvan het niet de corebusiness is om ICT goed te doorgronden. Daarom zijn onze sectorbrede adviezen en tools extra belangrijk. Tegelijkertijd respecteren we de autonomie van scholen hierin, bijvoorbeeld als het gaat om het kiezen van eigen leermiddelen. Een interessant spanningsveld!”