Doorgaan naar hoofdinhoud

Opinie

Wat vinden de experts van Kennisnet en andere deskundigen over de ontwikkelingen rond onderwijs en ict? We vragen hun mening of geven hen op deze plek het woord.

‘Juist in deze tijd heeft het onderwijs meer mens nodig’

  • Opinie
  • |
  • Artificial intelligence
  • |
  • po
  • vo

Felienne Hermans , hoogleraar informatica-didactiek, spreekt tijdens OnderwijsInzicht op 16 januari 2026. De focus op AI en de taken die AI kan uitvoeren, zoals cijfers geven en PowerPoints maken, creëert een beeld van de taken van de leerkracht dat smal en kil is. Hermans stelt de vraag: wat verliezen we als we AI in het onderwijs gebruiken?

‘Zo wordt je school een lerende organisatie’

  • Opinie
  • |
  • Professionalisering leraar
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Tijdens OnderwijsInzicht 2026 spreekt Anje Ros over de school als lerende organisatie. Ze neemt de aanwezigen mee in hoe duurzame veranderingen kunnen worden doorgevoerd, hoe optimaal kan worden gebruikgemaakt van ICT en coaching, en hoe een cultuur van samenwerking en groei kan worden ontwikkeld.

Digitale dreigingen in het onderwijs: van bewustwording naar handelen

  • Opinie
  • |
  • Informatiebeveiliging en privacy
  • |
  • po
  • vo

Wie denkt dat scholen geen interessant doelwit zijn voor cybercriminelen, heeft het mis. Uit het Dreigingsbeeld Cybersecurity primair en voortgezet onderwijs 2025 blijkt dat aanvallen op het onderwijs steeds vaker voorkomen en grotere impact hebben.

Door Larissa Zegveld

Prettig samenleven is hard werken en leren van elkaar

  • Opinie
  • |
  • Beleid en organisatie
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Het vertrouwen in de digitale overheid is stevig gedaald. Gelukkig: er zijn veel goede digitale initiatieven, zegt Kennisnet-directeur Larissa Zegveld. Maar het blijft hard (samen)werken.

Door Larissa Zegveld

Een AI-tutor voor elk kind

  • Opinie
  • |
  • Artificial intelligence
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Als een techbro naar je toe komt en zegt: “Ik ben zó enthousiast over deze AI! Deze technologie zal de toekomst van het onderwijs revolutioneren. Je moet het in je school gebruiken!” dan moet je sceptisch zijn.

Door Michel Cents

Neurotechnologie is de volgende game changer met impact op onderwijswaarden

  • Opinie
  • |
  • Technologische innovatie

Zoals AI nu al ons leven, leren en werken verandert, zal neurotechnologie dat in de niet al te verre toekomst net zo ingrijpend doen. Het onderwijs is een van de toepassingsgebieden die het Rathenau instituut aanwijst in een rapport over neurotechnologie, dat ze opstelde op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Maar in hoeverre vinden we het wenselijk en ethisch verantwoord om leerlingen uit te rusten met headsets of oortjes die hun concentratievermogen meten? Daarover gaan we graag in gesprek met het veld.

Door Larissa Zegveld

1 2 5 1 — 12 of 53
1 — 12 of 53

De onderwerpen waarover wij publiceren