Opinie
Wat vinden de experts van Kennisnet en andere deskundigen over de ontwikkelingen rond onderwijs en ict? We vragen hun mening of geven hen op deze plek het woord.
‘Juist in deze tijd heeft het onderwijs meer mens nodig’
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
Felienne Hermans , hoogleraar informatica-didactiek, spreekt tijdens OnderwijsInzicht op 16 januari 2026. De focus op AI en de taken die AI kan uitvoeren, zoals cijfers geven en PowerPoints maken, creëert een beeld van de taken van de leerkracht dat smal en kil is. Hermans stelt de vraag: wat verliezen we als we AI in het onderwijs gebruiken?
‘Innovatie begint niet bij technologie, maar bij herbezinning op de essentie van ons onderwijs’
- Opinie
- |
- Professionalisering leraar
- |
- po
- vo
“AI wordt vaak gezien als dé oplossing voor anders organiseren. Maar zonder schrappen in het curriculum gaat dat niet werken,” aldus hoogleraar Fred Janssen
Hoe digitalisering het gesprek over kansengelijkheid in het onderwijs verandert
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
Lector Monique Leygraaf bespreekt kansengelijkheid, sociale rechtvaardigheid en de impact van digitale technologie in het onderwijs. Over ongelijkheid, AI, en hoe scholen en docenten kritisch kunnen omgaan met data en digitale middelen.
‘Zo wordt je school een lerende organisatie’
- Opinie
- |
- Professionalisering leraar
- |
- po
- vo
- mbo
Tijdens OnderwijsInzicht 2026 spreekt Anje Ros over de school als lerende organisatie. Ze neemt de aanwezigen mee in hoe duurzame veranderingen kunnen worden doorgevoerd, hoe optimaal kan worden gebruikgemaakt van ICT en coaching, en hoe een cultuur van samenwerking en groei kan worden ontwikkeld.
Onderwijsinspectie: ‘Digitale veiligheid is net zo belangrijk als fysieke en sociale veiligheid’
- Opinie
- |
- Informatiebeveiliging en privacy
- |
- po
- vo
Hoeveel aandacht besteden schoolbesturen in hun jaarverslag aan digitale weerbaarheid en veiligheid? Matthijs van den Berg van de Inspectie van het Onderwijs vertelt over het rapport Monitor digitale weerbaarheid.
‘Een goede AI-strategie is voor iedere school een noodzaak’
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
- mbo
Wilfred Rubens pleit voor een kritisch gebruik van AI in het onderwijs, gebaseerd op een doordachte strategie. “Zonder duidelijkheid over de rol van AI krijg je een didactisch drama.”
Digitale dreigingen in het onderwijs: van bewustwording naar handelen
- Opinie
- |
- Informatiebeveiliging en privacy
- |
- po
- vo
Wie denkt dat scholen geen interessant doelwit zijn voor cybercriminelen, heeft het mis. Uit het Dreigingsbeeld Cybersecurity primair en voortgezet onderwijs 2025 blijkt dat aanvallen op het onderwijs steeds vaker voorkomen en grotere impact hebben.
Praten met leerlingen over AI op school
In gesprek met de leerlingen van filosofiedocent Joris Verheijen van het Cygnus gymnasium in Amsterdam over AI.
Samen bouwen aan publieke AI-voorzieningen
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
- mbo
Het is hoog tijd voor sectorbrede publieke voorzieniningen op het gebied van AI. De tijd is er rijp voor, zegt Larissa Zegveld.
Prettig samenleven is hard werken en leren van elkaar
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
- mbo
Het vertrouwen in de digitale overheid is stevig gedaald. Gelukkig: er zijn veel goede digitale initiatieven, zegt Kennisnet-directeur Larissa Zegveld. Maar het blijft hard (samen)werken.
Een AI-tutor voor elk kind
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
- mbo
Als een techbro naar je toe komt en zegt: “Ik ben zó enthousiast over deze AI! Deze technologie zal de toekomst van het onderwijs revolutioneren. Je moet het in je school gebruiken!” dan moet je sceptisch zijn.
Neurotechnologie is de volgende game changer met impact op onderwijswaarden
- Opinie
- |
- Technologische innovatie
Zoals AI nu al ons leven, leren en werken verandert, zal neurotechnologie dat in de niet al te verre toekomst net zo ingrijpend doen. Het onderwijs is een van de toepassingsgebieden die het Rathenau instituut aanwijst in een rapport over neurotechnologie, dat ze opstelde op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Maar in hoeverre vinden we het wenselijk en ethisch verantwoord om leerlingen uit te rusten met headsets of oortjes die hun concentratievermogen meten? Daarover gaan we graag in gesprek met het veld.