
Opinie
Wat vinden de experts van Kennisnet en andere deskundigen over de ontwikkelingen rond onderwijs en ict? We vragen hun mening of geven hen op deze plek het woord.
‘Een goede AI-strategie is voor iedere school een noodzaak’
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
- mbo
Wilfred Rubens pleit voor een kritisch gebruik van AI in het onderwijs, gebaseerd op een doordachte strategie. “Zonder duidelijkheid over de rol van AI krijg je een didactisch drama.”
Digitale dreigingen in het onderwijs: van bewustwording naar handelen
- Opinie
- |
- Informatiebeveiliging en privacy
- |
- po
- vo
Wie denkt dat scholen geen interessant doelwit zijn voor cybercriminelen, heeft het mis. Uit het Dreigingsbeeld Cybersecurity primair en voortgezet onderwijs 2025 blijkt dat aanvallen op het onderwijs steeds vaker voorkomen en grotere impact hebben.
Praten met leerlingen over AI op school
Vlak voor de zomervakantie voerden wij een gesprek met de leerlingen van filosofiedocent Joris Verheijen van het Cygnus gymnasium in Amsterdam over AI.
Samen bouwen aan publieke AI-voorzieningen
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
- mbo
Het is hoog tijd voor sectorbrede publieke voorzieniningen op het gebied van AI. De tijd is er rijp voor, zegt Larissa Zegveld.
Prettig samenleven is hard werken en leren van elkaar
- Opinie
- |
- Beleid en organisatie
- |
- po
- vo
- mbo
Het vertrouwen in de digitale overheid is stevig gedaald. Gelukkig: er zijn veel goede digitale initiatieven, zegt Kennisnet-directeur Larissa Zegveld. Maar het blijft hard (samen)werken.
Een AI-tutor voor elk kind
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
- mbo
Als een techbro naar je toe komt en zegt: “Ik ben zó enthousiast over deze AI! Deze technologie zal de toekomst van het onderwijs revolutioneren. Je moet het in je school gebruiken!” dan moet je sceptisch zijn.
Neurotechnologie is de volgende game changer met impact op onderwijswaarden
- Opinie
- |
- Technologische innovatie
Zoals AI nu al ons leven, leren en werken verandert, zal neurotechnologie dat in de niet al te verre toekomst net zo ingrijpend doen. Het onderwijs is een van de toepassingsgebieden die het Rathenau instituut aanwijst in een rapport over neurotechnologie, dat ze opstelde op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Maar in hoeverre vinden we het wenselijk en ethisch verantwoord om leerlingen uit te rusten met headsets of oortjes die hun concentratievermogen meten? Daarover gaan we graag in gesprek met het veld.
Wikiwijs geeft het onderwijs meer grip op leermiddelen
Begin april volgde ik het debat in de Kamer over digitalisering en leermiddelen in het funderend onderwijs, waarvoor terecht steeds meer aandacht is. Het onderwerp open leermateriaal kwam ook met regelmaat aan bod, wat laat zien dat het gemeengoed begint te worden tussen allerlei andere vormen van leeraanbod. Dat mag ook wel, want de wens voor open leermateriaal bestaat al langer. Wikiwijs komt aan die wens tegemoet.
Onderwijzen in tijden van AI – het belang van liefdevol verzet
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
- mbo
AI heeft invloed op de manier waarop leerlingen leren én hoe leraren lesgeven. Maar niet elke leraar wil vanzelfsprekend mee in die ontwikkeling. De weerstand leert eenieder met hart voor onderwijs waardevolle lessen.
Werk ook als school aan digitale weerbaarheid van leerlingen
- Opinie
- |
- Digitale geletterdheid
- |
- vo
Op Safer Internet Day roepen organisaties als Unicef en Safer Internet Centre Nederland belanghebbenden op om samen te werken om van het internet een veiligere en betere plek te maken, vooral voor kinderen en jongeren. Kennisnet-directeur Larissa Zegveld interviewt hoogleraar Esther Rozendaal, die een model ontwikkelde dat inzicht geeft in de digitale weerbaarheid van kinderen en jongeren.
Wereldwijde digitalisering: het is tijd om onze invloed te laten gelden
- Opinie
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
- mbo
De invloed van techbedrijven op de onderwijssector in Nederland zorgt voor onrust. Larissa Zegveld legt uit waarom.
‘Digitalisering botst met publieke waarden, ook in het onderwijs’
- Opinie
- |
- Ethiek
- |
- po
- vo
- mbo
Publieke waarden in het onderwijs komen sterk onder druk te staan onder invloed van digitalisering, marktdenken en big tech, vindt filosoof Tamar Sharon. Ze onderzoekt hoe dat in zijn werk gaat en wat we hier volgens haar aan kunnen doen.