Doorgaan naar hoofdinhoud

Opinie

Wat vinden de experts van Kennisnet en andere deskundigen over de ontwikkelingen rond onderwijs en ict? We vragen hun mening of geven hen op deze plek het woord.

Een AI-tutor voor elk kind

  • Opinie
  • |
  • Artificial intelligence
  • |
  • po
  • vo
  • mbo

Als een techbro naar je toe komt en zegt: “Ik ben zó enthousiast over deze AI! Deze technologie zal de toekomst van het onderwijs revolutioneren. Je moet het in je school gebruiken!” dan moet je sceptisch zijn.

Door Michel Cents

Neurotechnologie is de volgende game changer met impact op onderwijswaarden

  • Opinie
  • |
  • Technologische innovatie

Zoals AI nu al ons leven, leren en werken verandert, zal neurotechnologie dat in de niet al te verre toekomst net zo ingrijpend doen. Het onderwijs is een van de toepassingsgebieden die het Rathenau instituut aanwijst in een rapport over neurotechnologie, dat ze opstelde op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Maar in hoeverre vinden we het wenselijk en ethisch verantwoord om leerlingen uit te rusten met headsets of oortjes die hun concentratievermogen meten? Daarover gaan we graag in gesprek met het veld.

Door Larissa Zegveld

Wikiwijs geeft het onderwijs meer grip op leermiddelen 

Begin april volgde ik het debat in de Kamer over digitalisering en leermiddelen in het funderend onderwijs, waarvoor terecht steeds meer aandacht is. Het onderwerp open leermateriaal kwam ook met regelmaat aan bod, wat laat zien dat het gemeengoed begint te worden tussen allerlei andere vormen van leeraanbod. Dat mag ook wel, want de wens voor open leermateriaal bestaat al langer. Wikiwijs komt aan die wens tegemoet.

Werk ook als school aan digitale weerbaarheid van leerlingen 

  • Opinie
  • |
  • Digitale geletterdheid
  • |
  • vo

Op Safer Internet Day roepen organisaties als Unicef en Safer Internet Centre Nederland belanghebbenden op om samen te werken om van het internet een veiligere en betere plek te maken, vooral voor kinderen en jongeren. Kennisnet-directeur Larissa Zegveld interviewt hoogleraar Esther Rozendaal, die een model ontwikkelde dat inzicht geeft in de digitale weerbaarheid van kinderen en jongeren.

Door Larissa Zegveld

Normenkader IBP een jaar later: waar staan we nu? 

  • Opinie
  • |
  • Informatiebeveiliging en privacy
  • |
  • po
  • vo

Ruim een jaar geleden lanceerden we het Normenkader voor Informatiebeveiliging en Privacy (IBP) in het onderwijs. Recent hebben we ook een Groeipad uitgebracht om scholen te ondersteunen bij het uitvoeren van de normen. De urgentie om informatiebeveiliging en privacy op school op orde te krijgen is nu nog groter dan ooit.

Big tech en de gevaren van blikvernauwing voor digitale geletterdheid

  • Opinie
  • |
  • Digitale geletterdheid
  • |
  • vo

Scholen maken ook in de klas steeds meer gebruik van de digitale platforms van grote techbedrijven als Microsoft en Google. Dit biedt onmiskenbare voordelen: de producten zijn gebruiksvriendelijk en betrouwbaar. Meer dan nu gebeurt, moeten we echter stilstaan bij de keerzijde van deze afhankelijkheid, zeker in het licht van de invoering van kerndoelen voor digitale geletterdheid.

1 2 4 1 — 12 of 43
1 — 12 of 43

De onderwerpen waarover wij publiceren