Doorgaan naar hoofdinhoud
  • Uitleg
  • |
  • Leermiddelen
  • |
  • po
  • vo

Leermiddelen kiezen op basis van praktijkervaringen én onderzoek

In de teamvergadering liggen drie lesmethoden en opties voor open leermateriaal op tafel. Iedereen heeft een mening. Hoe maak je dan een keuze? Dit artikel laat zien hoe je vooraf samen sterker staat door breed te kijken en goed te onderzoeken wat het beste leermiddel is, voor jullie leerlingen, in jullie context.

Door Anneke van den Broek, Nicky de Vries

19 september 2025
8 minuten lezen

Onderzoeksfase

Het doen van onderzoek – stap 2 in het in het leermiddelenkeuzeproces – omvat meer dan het kijken welke leermiddelen beschikbaar zijn of je laten voorlichten door een adviseur. Zelf onderzoek doen kan je inzicht geven in de mate waarin een leermiddel aansluit bij de onderwijsvisie van je school. Of hoe een leermiddel past bij ontwikkelingen in de samenleving of (nieuwe) inzichten uit de wetenschap. Met breder onderzoek kun je een evidence-informed keuze maken. Hiermee koppel je kennis en ervaring uit de praktijk met kennis en inzichten uit de wetenschap en de onderwijscontext. Daardoor kun je goed onderbouwen wat op jouw school of in jouw klas het beste werkt.

Evidence-informed werken in het onderwijs

Bij evidence-informed werken in het onderwijs baseer je een beslissing op drie bronnen: praktijkervaring en je eigen school- of klascontext, eigen data – bijvoorbeeld leerlingresultaten, observaties en feedback – en wetenschappelijke kennis. Zo neem je een onderbouwde beslissing die past bij jouw onderwijscontext. Evidence-based inzichten uit wetenschappelijk onderzoek zijn daarbij naast jouw eigen ervaring en onderwijscontext een belangrijke bouwsteen. Evidence-informed werken op school wordt steeds meer gemeengoed en het nut ervan wordt door het ministerie van OCW onderschreven.

Met breed kijken op basis van data, literatuur en praktijkervaring toetsen we samen of keuzes werken. Dit professioneel handelen vraagt ook lef door soms te durven stoppen met een vertrouwde methode, zodra blijkt dat die niet langer oplevert wat we beogen.

Mette Spruit – directeur IKC de Klimboom, Arnhem

Startpunt bepalen

Voor je daadwerkelijk de literatuur induikt is het belangrijk om met elkaar te bepalen welke vraag- of probleemstelling jullie willen onderzoeken. Onderzoek naar een nieuwe lesmethode vraagt om een ander startpunt dan onderzoek naar bijvoorbeeld een maatschappelijk thema dat leeft op school:

  • Wetenschappelijke kennis verzamelen. Stel: je wil als werkgroep een nieuwe methode voor rekenen kiezen. Je kunt dan op zoek gaan naar wetenschappelijke kennis over effectieve manieren voor rekeninstructie.
  • De shortlist als startpunt nemen. Je kunt ook starten vanuit de shortlist van leermiddelen en kijken op welke theoretische uitgangspunten deze zijn gebaseerd. Vaak staan die beschreven in de handleiding. Wat is er bekend over deze theoretische uitgangspunten? Soms zijn theorieën waarop methodes zijn gebaseerd, inmiddels achterhaald.
  • Met een relevant thema starten. Is kansengelijkheid bijvoorbeeld een belangrijk thema op school? Dan kun je beginnen met informatie over het bevorderen van kansengelijkheid in het onderwijs.

Geschikte informatie vinden

Weet je wat voor informatie je zoekt? Dan is de volgende vraag waar je geschikte informatie vindt. Je hebt daarvoor een aantal opties:

  • In vakliteratuur. Vakliteratuur is praktijkgerichte informatie die wetenschappelijke inzichten vertaalt naar de (Nederlandse) onderwijspraktijk, geschreven door wetenschappers, experts, onderwijsprofessionals of een combinatie van deze. Vakliteratuur is vaak makkelijk te vinden en het kost relatief weinig tijd om te lezen en te beoordelen.
  • In wetenschappelijke artikelen. Deze verdiepende kennis wordt gepubliceerd in tijdschriften met kwaliteitscontrole door vakgenoten in de vorm van een peer review. Vaak zijn die tijdschriften Engelstalig. Soms kun je van deze artikelen alleen een samenvatting lezen en moet je betalen voor volledig toegang. Het kan ook zijn dat het lastiger is ze te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk. Toch kunnen ze waardevolle achtergrond bieden, vooral wanneer je specifieke onderbouwing zoekt bij een thema of aanpak.

Tip

Formuleer je zoekopdrachten zo nauwkeurig mogelijk. Denk na over trefwoorden (vakgebied, thema, onderwerp) en maak gebruik van filters (type bron, onderwijssector of –context, periode). Zo kun je het aantal resultaten beperken tot datgene wat voor jouw werkgroep relevant is.

Kwaliteit van de informatie duiden

Tot slot is het van belang om de kwaliteit van de gevonden artikelen te bepalen. Maak je gebruik van betrouwbare bronnen voor vak- en wetenschappelijke literatuur zoals in de lijst hieronder? Dan mag je ervan uitgaan dat de kwaliteit goed is. Heb je andere informatie op bijvoorbeeld het internet gevonden? Dan kun je aan de hand van onderstaande aspecten een inschatting maken van de betrouwbaarheid van de informatie:

  • bron van de informatie: wetenschappelijke bronnen zijn over het algemeen betrouwbaar.
  • auteur: wie is hij of zij, wat is zijn of haar expertise?
  • mate van nuance: niets werkt altijd. Als er beperkingen worden genoemd of de invloed van (externe) factoren die van invloed kunnen zijn op de onderzoeksresultaten duidt dat op kwalitatief hoogstaandere informatie.

Je hoeft niet alles te beoordelen als een wetenschapper, maar een kritische blik is belangrijk.

Een leermiddelenkeuze zonder onderzoek is vaak een gok. Met onderzoek en praktijkdata vergroten we niet alleen de kwaliteit van het onderwijs, maar ook het vertrouwen van leraren in hun dagelijks handelen.

Ellen van de Pasch en Gertjan Goossens – projectteam professionalisering/kwaliteit leermiddelen OMO

Bronnen voor wetenschappelijke artikelen

Voordeleraar.nl

De website Voordeleraar.nl biedt toegang tot wetenschappelijke kennis over onderwijs. Je kunt gratis inloggen met je Entree Federatie-account. Heb je geen Entree Federatie-account? Dan kun je ook een account aanmaken via de website van de Koninklijke Bibliotheek. Je moet op voordeleraar.nl zoeken in het Engels.
Ga naar voordeleraar.nl

Websites universiteitsbibliotheken

Wetenschappelijke literatuur kun je ook vinden via de websites van universiteitsbibliotheken. Zij bieden ook vaak subjects guides aan met verwijzingen naar onder andere onderzoeksdatabases. Bijvoorbeeld de subject guide pedagogische wetenschappen van de Universiteit Leiden.
Bekijk de subject guide pedagogische wetenschappen

Google Scholar

Via Google Scholar kun je ook zoeken naar wetenschappelijke literatuur. Van veel artikelen is echter alleen een samenvatting beschikbaar. Voor het volledige artikel moet je betalen.
Ga naar Google Scholar

Bronnen voor vakliteratuur

Onderwijskennis.nl

Op Onderwijskennis zijn leidraden te vinden waarin de meest recente inzichten over een bepaald onderwerp zijn gebundeld door een team van wetenschappers en onderwijsprofessionals.
Ga naar onderwijskennis.nl

Kennisrotonde.nl

Via de Kennisrotonde kunnen leraren vragen stellen die door wetenschappers wordt beantwoord. Op de site zijn alle vragen en antwoorden terug te lezen.
Ga naar kennisrotonde.nl

Didactief

Didactief is een vaktijdschrift dat actuele onderzoeksresultaten toegankelijk wil maken voor een groot onderwijspubliek. Artikelen kun je alleen lezen als je een abonnement. Ga na of jouw school een abonnement heeft.
Ga naar didactiefonline.nl

Vakblad HJK

De wereld van het jonge kind (HJK) is een vaktijdschrift over ontwikkeling, opvoeding en onderwijs aan jonge kinderen. Artikelen kun je alleen lezen als je een abonnement. Ga na of jouw school een abonnement heeft.
Ga naar hjk-online.nl

Van 12 tot 18

Van 12 tot 18 is een vaktijdschrift voor leraren en leidinggevenden in het voortgezet onderwijs. Artikelen kun je alleen lezen als je een abonnement. Ga na of jouw school een abonnement heeft.
Ga naar van12tot18.nl

Volgens Bartjens

Volgens Bartjens is een vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. Artikelen kun je alleen lezen als je een abonnement. Ga na of jouw school een abonnement heeft.
Ga naar volgens-bartjens.nl

Leraar24

Leraar24 is er voor en door leraren in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en op de lerarenopleidingen. Op de site vind je artikelen die inzichten uit onderwijsonderzoek en -beleid direct toepasbaar maken voor in de klas.
Ga naar Leraar24

Wij-leren.nl

Wij-leren.nl is een kennisplatform voor het onderwijs, waar artikelen van experts te vinden zijn die wetenschappelijke inzichten vertalen naar de onderwijspraktijk.
Ga naar wij-leren.nl

Stichting Leerpunt

De Vlaamse Stichting Leerpunt verzamelt en bundelt wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden met als doel om evidence-informed werken in het onderwijs te ondersteunen. Op de website staan diverse toolkits en leidraden met bruikbare informatie.
Ga naar leerpunt.be

Britse Education Endowment Foundation (EEF)

De Britse Education Endowment Foundation (EEF) ondersteunt scholen en leraren in het verbeteren van leren en onderwijzen door evidence-informed werken. Op de website staan verschillende guidance reports (in het Engels) met daarin aanbevelingen op basis van recente wetenschappelijke inzichten.
Ga naar Britse Education Endowment Foundation (EEF)

Populair-wetenschappelijke boeken

Leer ze rekenen

Praktische inzichten uit onderzoek over rekenen voor leraren basisonderwijs door Bea Ros, Marian Hickendorff, Ronald Keijzer en Hans van Luit.
Download het gratis e-book

Leer ze lezen

Praktische inzichten uit onderzoek over lezen voor leraren basisonderwijs door Bea Ros, Amos van Gelderen, Kees de Glopper en Roel van Steensel.
Download het gratis e-book

Op de schouders van Reuzen

Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten door Paul Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers.
Download het gratis e-book

Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek

In het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek van Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, Daniël Muijs en Paul Kirschner geven de auteurs uitleg bij twaalf instructieprincipes. Ze verklaren vanuit wetenschappelijk onderzoek waarom die principes werken en ze geven voorbeelden hoe deze principes toe te passen in de klas.
Download het gratis e-book

Alles op een rij

In de boekenserie Alles op een rij geeft Winnifred Jelier praktische inzichten uit onderzoek voor het po en vo.
Bekijk de boekenserie

Jongens zijn slimmer dan meisjes

Jongens zijn slimmer dan meisjes van Pedro de Bruyckere, Paul Kirschner en Casper Hulshof neemt clichés over onderwijs en leren onder de loep en laat er de meest recente wetenschappelijk onderbouwde inzichten op los. Zo sneuvelen onder andere de onterecht hoog ingeschatte leerstijlen, blijken herinneringen nooit waterdicht te zijn en wordt het voor eens en altijd duidelijk dat jongens echt niet beter zijn in wiskunde.
Meer informatie over Jongens zijn slimmer dan meisjes

Tips en aandachtspunten

Je weet welke vraag- of probleemstelling je wil onderzoeken en waar je relevante informatie vindt. Hoe ga je dan praktisch aan de slag? Hieronder vind je een aantal tips:

  • Verdeel taken. Niet iedereen in de werkgroep hoeft het bredere onderzoek te doen. Kijk bij wie deze taak het beste past.
  • Spreek af hoe en wanneer je elkaar informeert en neem dat op in je planning. Maak bijvoorbeeld samenvattingen of formuleer stellingen om nieuwe inzichten met elkaar te bespreken.
  • Voer een inhoudelijke discussie. Bespreek hoe dat wat je gelezen hebt zich verhoudt tot jullie praktijkervaring en onderwijscontext en welke consequenties dat heeft. Verandert het iets aan de opgestelde keuzecriteria of aan de prioritering ervan? Verandert het je kijk op de leermiddelenmix?
  • Bepaal eventuele vervolgstappen. Is er bijvoorbeeld verder onderzoek nodig of scholing?
  • Van longlist naar shortlist. Gebruik de informatie om van een longlist naar een shortlist te komen.
  • Documenteer het proces. Leg vast welke onderzoeken en bronnen je hebt gebruikt en welke overwegingen je hebt gemaakt. Dit vergemakkelijkt toekomstige keuzes en maakt het proces transparant voor team en schoolleiding.
  • Borg de kennis binnen je school. Deel belangrijke inzichten tijdens een studiedag of sectieoverleg en zet ze in een interne kennisbank of gedeelde map.

De onderwerpen waarover wij publiceren