Doorgaan naar hoofdinhoud
  • Uitleg
  • |
  • Leermiddelen
  • |
  • vo

De leermiddelencoördinator: schakel tussen beleid, contracten en uitvoering

Een leermiddelencoördinator in het voortgezet onderwijs zorgt ervoor dat alle betrokkenen binnen de school weten wat er wanneer van hen wordt verwacht in het leermiddelenproces en dat de juiste leermiddelen op tijd beschikbaar zijn. Dat zorgt voor duidelijkheid en een goed uitvoerbaar proces voor iedereen. In dit artikel lees je hoe de rol van leermiddelencoördinator jouw school helpt om leermiddelenprocessen slim en samenhangend te organiseren.

Door Anneke van den Broek

22 december 2025
6 minuten lezen

Rol van de leermiddelencoördinator 

De leermiddelencoördinator werkt als smeerolie tussen beleid, contracten en uitvoering. Het is een herkenbaar aanspreekpunt voor schoolleiding, ondersteunende afdelingen, docenten en externe partners. Als procesregisseur van het leermiddelenproces zorgt de leermiddelencoördinator er tijdens de uitvoering voor dat kiezen, bestellen, betalen, leveren en gebruiken van leermiddelen efficiënt verlopen. 

Als bijvoorbeeld kort voor de zomervakantie blijkt dat de nieuwe editie van de Natuurkundemethode laat leverbaar is, en de distributeur beperkte voorraad meldt, brengt de leermiddelencoördinator direct iedereen in positie om de benodigde aantallen te verifiëren, tijdelijke digitale toegang te regelen met de uitgever, het leverplan af te stemmen met distributeur, en ICT en administratie mee te nemen in communicatie en planning. Zo voorkomt de leermiddelencoördinator onrust, blijft het proces beheersbaar en start het schooljaar voor de leerlingen mét het juiste leermateriaal.  

En nadat de leermiddelencoördinator de vaksectie Engels geïnformeerd heeft over een naderende afloop van het lopende contract, gaat deze sectie zich oriënteren op een nieuwe digitale lesmethode. De leermiddelencoördinator wijst de sectie vooraf op de ICT- en budgetkaders uit het leermiddelenbeleid en adviseert om vóór de definitieve keuze ICT en financiën te betrekken voor een check op de technische en financiële randvoorwaarden. Ondertussen houdt de leermiddelencoördinator de deadlines in de gaten. Wanneer de sectie Engels een lesmethode gekozen heeft, is direct duidelijk dat de keuze uitvoerbaar is en zonder extra aanpassingen kan worden uitgevoerd.  

Zonder regie versnippert de boel. De leermiddelencoördinator verbindt de expertise van alle onderwijsprofessionals in de school. Dat borgt tijdige, transparante en onderbouwde keuzes voor leermiddelen én heeft een positieve uitwerking op het gehele leermiddelenproces. Het zorgt voor: 

  • Samenhang: onderwijsvisie, beleid, contracten en uitvoering zijn op elkaar afgestemd. 
  • Voorspelbaarheid: deadlines en activiteiten zijn helder, pieken worden beheersbaar. 
  • Lerend vermogen: met managementinformatie en evaluaties kun je elk jaar bijsturen en inspelen op veranderende contexten. 

Leermiddelencoördinator als functie of als taak

Iedere school is anders. Niet alle scholen hebben een aangewezen leermiddelencoördinator. In de praktijk worden overigens ook andere termen gebruikt, zoals coördinator boekenfonds. Verschillende factoren beïnvloeden de leermiddelencoördinatie en daarmee ook de manier waarop de rol ingevuld wordt.  Ook de keuze of dit een taak is naast andere werkzaamheden of een functie hangt af van verschillende factoren. De grootte van de de school of het bestuur, de interne organisatie en het soort boekenfonds spelen dan een rol. Hoe het ook zij, de activiteiten die horen bij de rol van een leermiddelencoördinator zijn essentieel om regie te houden op de leermiddelenprocessen. 

Door alle activiteiten inzichtelijk te maken en helder te krijgen welke kennis en informatie daarvoor nodig zijn, kun je een keuze maken die aansluit bij jullie school en jaarritme. Dat geeft leermiddelencoördinatoren, schoolleiders en bestuurders bovendien zicht op waar de coördinatie nu staat en wat ervoor nodig is om die duurzaam te beleggen. 

Het beleggen van deze activiteiten in één functie kent meerdere voordelen. Het creëert ruimte voor kennisopbouw, zorgt voor voorspelbaarheid en biedt een duidelijk aanspreekpunt. Je kunt ervoor kiezen de activiteiten als taak bij meerdere personen te beleggen. Voor kleinere organisaties kan dit een passende keuze zijn, met name omdat de benodigde tijdsinzet gedurende het jaar fluctueert. 

Taken rondom leermiddelenprocessen

Zodra duidelijk is welke taken en verantwoordelijkheden binnen jullie schoolcontext nodig zijn, kun je bepalen welke logisch bij een leermiddelencoördinator worden belegd en welke beter elders in de organisatie passen, gezien de benodigde kennis en vaardigheden. Door deze keuzes expliciet te maken, ontstaat eigenaarschap én wordt het proces minder persoonsafhankelijk.  

Dit vraagt om een concreet overzicht van de activiteiten die samen het leermiddelenproces vormen. Onderstaande taken geven een beeld van werkzaamheden die (deels) bij een leermiddelencoördinator kunnen worden belegd: 

  • Opstellen, monitoren en evalueren van het leermiddelenbeleid 
    Naast meewerken aan opstellen ook beleid vertalen naar leermiddelenprocessen en afspraken, evalueren en bewaken dat keuzes passen bij wetgeving en onderwijsvisie.
  • Inzicht in budget en financiën 
    Met financiële administratie vertalen van budgetkaders naar proces, monitoren uitgaven gedurende het jaar, budgetten en werkwijze bijstellen op basis van analyse.
  • Aanbesteding van leermiddelen 
    Meewerken aan voorbereiding van leermiddelenaanbesteding en contractvorming.
  • Leermiddelenkeuze 
    Bewaken verval- en afschrijvingstermijnen, begeleidende en adviserende rol voor vaksecties.
  • Opstellen en publiceren van de leermiddelenlijst 
    Verzamelen en verwerken sectiekeuzes tot een complete en publiceerbare leermiddelenlijst.
  • Bestellen, leveren, betalen van leermiddelen 
    (Na)bestellingen plaatsen bij dienstverleners, organiseren en/of monitoren inname en fijndistributie leermiddelen, aanleveren facturatiegegevens, controle facturen.
  • Gebruik van leermiddelen 
    Begeleiden implementatie leermiddelen, contacten dienstverleners, evalueren en bijstellen beleid, contracten en werkwijzen.

Profiel Leermiddelencoördinator

pdf | 105.82 KB

Dit profiel helpt om een realistisch beeld van de rol van de leermiddelencoördinator te krijgen en geeft handvatten voor het opstellen van een vacaturetekst voor een leermiddelencoördinator.

Conclusie

Duurzaam georganiseerde leermiddelencoördinatie is een complex proces. Een leermiddelencoördinator is daarin geen extra schakel, maar de verbinding tussen beleid, contracten en uitvoering die je als school nodig hebt. Nu én om ook in een veranderend onderwijslandschap keuzes werkbaar te maken en het leermiddelenproces structureel te versterken.

Jaarkalender leermiddelen per boekenfonds

Ter ondersteuning van de leermiddelenprocessen, zijn er twee jaarkalenders beschikbaar. Zo’n jaarkalender bundelt losse acties tot één overzicht en is volledig aanpasbaar aan de situatie van je school. Afgestemd op het boekenfonds brengt de jaarkalender structuur en zorgt voor samenhang tussen beleid en uitvoering. Het ligt voor de hand dat de leermiddelencoördinator eigenaar is van zo’n jaarkalender, maar worden de werkzaamheden van een leermiddelencoördinator belegd bij verschillende professionals binnen de school, dan geeft de jaarkalender niet alleen inzicht in de activiteiten maar bovenal in de rollen en verantwoordelijkheden en helpt iedereen op tijd in actie te komen.

Jaarkalender leermiddelen GLF (Xls) Jaarkalender leermiddelen ILF (Xls)

Onderwijsnetwerk Digitalisering

Heb je vragen over leermiddelenkeuze, methodes, of wil je weten hoe collega’s bepaalde zaken hebben aangepakt? Onderwijsnetwerk digitalisering is hét communityplatform voor onderwijsprofessionals om kennis te delen, elkaar te inspireren en samen te werken aan het versterken van het toepassen van ICT in het primair en voortgezet onderwijs.
Sluit ook aan bij het netwerk

De onderwerpen waarover wij publiceren