Meteen naar de content

Technologie en autonomie in het onderwijs – een gesprek met Miriam Rasch

Hoe kunnen we vanuit publieke waarden invulling geven aan technologie in het onderwijs, in plaats van dat de technologie de waarden dicteert (of de bedrijven achter deze technologie) de waarden dicteert? Hoe blijft het onderwijs autonoom? In dit grote en abstracte vraagstuk hebben Kennisnet en SURF samen de tanden gezet. In deze podcast gaan Remco Pijpers van Kennisnet en Christien Bok van SURF erover in gesprek met filosoof Miriam Rasch.

Logo Kennisnet

Door de redactie

15 juni 2022
2 minuten lezen

In de podcast komen drie paradoxen aan bod – zoals Rasch deze ook beschrijft in haar boek Autonomie. Een zelfhulpgids. Bij elke paradox bespreken we de betekenis voor digitalisering in het onderwijs.

  • Paradox 1: De techbedrijven ondergraven de autonomie, keuzevrijheid en handelingsvrijheid én prijzen die in een en dezelfde beweging
  • Paradox 2: Dat wat eerst de essentie van menselijkheid was, is nu de essentie van de techniek
  • Paradox 3: persoonlijke autonomie vraagt om collectieve actie.

Beluister de podcast

Benieuwd naar het gesprek tussen Miriam Rasch, Christien Bok en Remco Pijpers? Beluister de podcast en abonneer je via Apple PodcastsSpotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

Meer podcasts

‘Zijn we de algoritmes nog wel de baas?’

  • Podcast
  • Ethiek
  • po
  • vo

Worden publieke en onderwijswaarden als gelijkheid, menselijkheid en autonomie van leraar en leerling door digitalisering bevorderd? Of worden ze bedreigd?

Digitale waardigheid in het onderwijs

  • Podcast
  • Ethiek
  • vo
  • mbo

Welke invloed hebben toepassingen zoals ChatGPT of bigtechbedrijven op het onderwijs, de leraren en de leerlingen of studenten?

De onderwerpen waarover wij publiceren