Dr. Inge Molenaar is universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daarnaast geeft ze leiding aan het Adaptive Learning Lab. Haar onderzoek gaat over onderwijstechnologie en gepersonaliseerd leren.
Prof. dr. Eddie Denessen is bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Leiden en net als dr. Molenaar universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit. Denessen richt zich in zijn onderzoek op kansenongelijkheid in het onderwijs.
Rechtvaardiger onderwijs met adaptieve technologie
“Adaptieve technologieën zijn manieren om te komen tot beter onderwijs. Maar voor meer kansengelijkheid zijn we daar niet naar op zoek,” zegt Denessen. “Het gaat om de vraag: wat is rechtvaardiger onderwijs? Waarom hebben kinderen meer of minder kansen in het onderwijs? En hoe moeten we die technologie dan inzetten om die kansen eerlijker te maken? Als je thuis meer dan andere kinderen leert, dan bouw je een voorsprong op. Adaptieve technologie helpt hen zich sneller te ontwikkelen dan de kinderen die met minder bagage op school komen.” Maar, zegt Molenaar, “adaptiviteit is geen magie. Het gaat om bewuste keuzes maken. Met bewuste keuzes kun je met adaptieve technologie wel degelijk het verschil maken.”
Beluister de podcast
Benieuwd naar de rol van adaptieve technologie in kansengelijkheid in het onderwijs? Beluister de podcast en abonneer u via Apple Podcasts, Spotify of uw favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.