Seymour Papert, overleden in 2016, was een Amerikaanse wiskundige en psycholoog en werkzaam als hoogleraar aan MIT, Massachusetts Institute of Technology. Hij was pionier in kunstmatige intelligentie en bedenker van de programmeertaal LOGO. 

Volgens Kloen, docent aan De Populier in Den Haag en ook een van de grondleggers van het maakonderwijs in Nederland, vond Papert het essentieel dat leerlingen de ruimte krijgen om intuïtief met ideeën aan de slag te gaan. Technologie kan daarbij helpen, maar ook niet.

Een lerares heeft een technische auto in haar hand en wijst met haar vinger naar een leerling. Een jongen hangt tussen hun in op tafel en kijkt naar wat er op tafel ligt.
In deze podcast spreekt strategisch adviseur Remco Pijpers met leraar Per-Ivar Kloen over Seymour Papert.

“Technologie zit tegenwoordig letterlijk verstopt”, zegt Kloen. “De computer is daar een goed voorbeeld van. We gebruiken technologie waarvan we geen idee meer hebben hoe het werkt. Je kunt je afvragen wie nu wie gebruikt, of programmeert.”

In de ontwikkeling van LOGO, het huidige Scratch, hield Papert oog voor ruimte. Kloen: “Je ziet het nu aan hoe Scratch werkt: kinderen kunnen met anderen delen wat ze hebben geprogrammeerd. Anderen kunnen daarop voortbouwen en kunnen met jouw werk verder gaan. Alles is open.”

Beluister de podcast

Benieuwd naar het gesprek met Per-Ivar Kloen over Seymour Papert? Beluister de podcast en abonneer u via Apple Podcasts, Spotify of uw favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

Deel deze pagina: Per-Ivar Kloen over Seymour Papert: wat kunnen we leren over de leerling in de digitale samenleving?

Delen
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail