- Stappenplan
- |
- Artificial intelligence
- |
- po
- vo
- mbo
Het gebruik van AI op school in kaart brengen
Hoeveel leerlingen gebruiken AI bij het maken van een werkstuk? Welke tools gebruiken ze het meest? Gebruiken je leraren al AI? En waarvoor? Het verzamelen van informatie over de manier waarop AI nu op school wordt gebruikt, vormt een belangrijke basis voor de manier waarop je afspraken en beleid vormgeeft.

Door Onna Nieuwenhuis
Startpunt voor afspraken en beleid
Dat AI wordt gebruikt op school staat buiten kijf. Maar door wie, waarvoor en hoe vaak zal van school tot school verschillen. Door het huidig gebruik van AI te inventariseren, weet je bij het maken van schoolafspraken en beleid voor AI waar je meer en minder nadruk op moet leggen. Afhankelijk van de insteek van je inventarisatie kun je de informatie die je ophaalt ook gebruiken wanneer je aan de slag gaat met AI-geletterdheid en professionalisering.
-
Stap 1: Kies een aanpak
Een inventarisatie naar het gebruik van AI hoeft niet groot en ingewikkeld te zijn om al een duidelijk eerste beeld te krijgen. Je kunt je inventarisatie op twee manieren insteken:
- Kwalitatief. Je kunt een kwalitatief onderzoek doen door een aantal interviews te houden met bijvoorbeeld leraren of leerlingen.
- Kwantitatief. Je kunt een kwantitatieve inventarisatie doen door een online vragenlijst uit te zetten.
Je hoeft voor beide doelgroepen niet dezelfde manier van onderzoeken te kiezen. Je kunt bijvoorbeeld met leraren in gesprek in een focusgroep of een aantal individuele interviews doen en leerlingen vragen een online vragenlijst in te vullen. Het combineren van beide methodes geeft de meeste inzichten. Enerzijds kun je dan absolute getallen vergelijken, anderzijds geeft de informatie die uit interviews volgt meer context bij die getallen.
-
Stap 2: Stel een vragenlijst op
Hoe moeten je vragen er precies uit zien? Over het algemeen geldt dat kortere vragenlijsten beter worden ingevuld dan lange en dat meerkeuzevragen vaker worden beantwoord dan open vragen. Stel dus geen vragen “voor de zekerheid”, maar vraag alleen uit wat je echt moet weten. Denk bijvoorbeeld aan:
- Maak je voor je (school)werk gebruik van generatieve AI?
- Waar gebruik je AI voor tijdens je (school)werk?
- Hoe vaak maak je gebruik van generatieve AI?
Vermijd bij een online vragenlijst het uitvragen van persoonsgegevens. Dat voorkomt niet alleen privacyrisico’s, het geeft vaak ook een accurater beeld. Als mensen anoniem een enquête kunnen invullen zijn ze eerlijker in hun antwoorden.
-
Stap 3: Vul aan met andere data
Je kan de informatie die je ophaalt uit vragenlijsten en interviews aanvullen met andere cijfers. Ga bijvoorbeeld na hoeveel verkeer er op je schoolnetwerk naar aanbieders van taalmodellen zoals Copilot, Gemini en ChatGPT gaat. En vergelijk het met de hoeveelheid verkeer die naar bijvoorbeeld bezoeken aan zoekmachines en educatieve websites gaat. Vraag hierbij hulp van je IBP’er en/of ICT-verantwoordelijk. Zij weten wat mogelijk is en hoe je je hierbij aan de regels van de AVG en andere wetgeving houdt.
Voorbeeldvragenlijst voor leraren en leerlingen
docx | 170.42 KB
Wil je snel aan de slag? Maak dan gebruik van onze voorbeeldvragenlijst voor zowel leerlingen als leraren.
Onderdeel van de ‘Handreiking AI voor scholen’
