Doorgaan naar hoofdinhoud

“Vanuit kennis én ervaring help ik scholen bewust hun (digitale) leermiddelen kiezen”

Als je met Maartje praat, hoor je het meteen: deze adviseur heeft een groot onderwijshart. Ze begon ooit op de pabo en stond ruim 5 jaar voor de klas. “Heel waardevol, maar ik miste de verdieping. Ik wilde weten waar keuzes in het onderwijsbeleid vandaan komen, en hoe we het systeem structureel kunnen verbeteren.” Die verdieping vond ze na de studie Onderwijswetenschappen bij Kennisnet. “Toen ik verhalen las van collega’s, voelde ik: daar waarderen ze je écht en is ruimte voor verdieping. Dat klopte precies.”

Van visie naar praktijk – met Kennisnet als kompas

Maartje vergemakkelijkt het maken van onderbouwde keuzes door scholen en besturen. “Veel scholen gebruiken ons stappenplan en onze gesprekskaarten om te bepalen welk leermateriaal bij hen past. Dit biedt scholen handvatten om bewust hun leermiddelenmix samen te stellen, zodat deze passend is bij de behoeften en wensen van zowel leraren als leerlingen.”

Ze werkt ook aan het programma Impuls Open Leermateriaal. “Leraren ontwikkelen open leermateriaal dat vrij toegankelijk én aanpasbaar is. Mijn rol is om pilots te begeleiden en de inzichten te vertalen naar bruikbare handvatten voor het onderwijs. Zo helpen we scholen bij het maken van een bewuste leermiddelenmix – afgestemd op hun visie en hun leerlingen.”

Onderwijs verbeteren met slimme oplossingen

Op het snijvlak van onderwijskunde en innovatie: daar bevindt Maartje zich. “We werken met standaarden voor open leermateriaal en platforms als Wikiwijs waarmee lesmateriaal gedeeld en hergebruikt kan worden. De uitdaging? Ervoor zorgen dat de kwaliteit hoog blijft, en dat scholen het materiaal niet alleen kunnen vinden en gebruiken – maar ook hun eigen materiaal durven delen.” Samen met collega’s uit verschillende disciplines werkt ze aan dit soort vraagstukken. “Wat ik mooi vind aan Kennisnet: je zit in een team met mensen met allerlei expertises en achtergronden. En we hebben een gemeenschappelijk doel: beter onderwijs.” 

Groei en vertrouwen

Maartje is een van de jongere collega’s binnen Kennisnet. Voelt ze zich volwaardig onderdeel van het team? “Absoluut! De mix van leeftijden en achtergronden is enorm leerzaam. Ik krijg alle ruimte om mijn ideeën in te brengen. In ons team bepalen we samen de koers en er wordt écht iets gedaan met je input.” Wat ze zelf meebrengt? “Dankzij mijn ervaring voor de klas weet ik precies hoe een schooldag verloopt, wat werkt in de praktijk en waar leraren tegenaan lopen. Dit in combinatie met mijn theoretische kennis uit de master Onderwijswetenschappen zorgt ervoor dat mijn adviezen altijd concreet en direct bruikbaar zijn.”

Impact maken vanuit je rol

Kortom: Maartje zit helemaal op haar plek bij Kennisnet. “Omdat je hier werkt aan complexe, maatschappelijke uitdagingen. Je bouwt aan adviezen die direct effect hebben op het onderwijs in Nederland. En je wordt gewaardeerd om wie je bent en wat je meebrengt. Bovendien is er volop ruimte om jezelf te ontwikkelen. Zo volg ik nu een training die me helpt om breder naar het onderwijs te kijken. Je krijgt de vrijheid om je interesses te volgen én om te groeien in je rol.”

Collega worden van Maartje? 

De onderwerpen waarover wij publiceren