- Nieuws
- |
- 10 juni 2025
Handleiding procesmodellen verzuimcoördinatie: krijg grip op taken, rollen en samenwerking
Als je ongeoorloofd verzuim te laat signaleert, kunnen leerlingen uit zicht raken en uiteindelijk zelfs stoppen met school. Wie is binnen de school verantwoordelijk voor het opvolgen van verzuim? En op welke manier zorg je voor een goede samenwerking met leerplichtambtenaren en samenwerkingsverbanden? Een goed georganiseerd verzuimproces helpt je om beter controle te houden over verzuim en zorgt ervoor dat leerlingen sneller de juiste ondersteuning ontvangen.
De handleiding Aan de slag met de FORA-procesmodellen verzuimcoördinatie biedt scholen een uitgebreid raamwerk om verzuimprocessen beter te begrijpen, te beheersen en te verbeteren. De handleiding is gebaseerd op de Funderend Onderwijs Referentie Architectuur (FORA) die door Kennisnet en het onderwijs is ontwikkeld om processen binnen het funderend onderwijs inzichtelijk en beheersbaar te maken. Het procesmodel Verzuimcoördinatie richt zich specifiek op het beheren van leerlingverzuim door verschillende stappen en betrokkenen in kaart te brengen en taken te structureren.

Doel en opbouw van de handleiding
De handleiding heeft als doel scholen inzicht te geven in het organiseren van verzuimcoördinatie door gebruik te maken van het procesmodel. De handleiding biedt uitleg hoe processen met elkaar zijn verbonden en hoe hulpmiddelen het verzuimbeleid kunnen verbeteren. Door een duidelijk overzicht van taken en verantwoordelijkheden, helpt het model scholen verzuim effectief en gestructureerd te coördineren. Het model maakt inzichtelijk wie welke rol vervult, welke informatie nodig is en hoe elk deelproces in de grotere context past.
Wil je vandaag nog een stap zetten naar een effectiever verzuimproces? Download dan nu de handleiding Aan de slag met de FORA-procesmodellen verzuimcoördinatie op de FORA-wiki.