Doorgaan naar hoofdinhoud

“Ik help om onderwijsmiddelen digitaal toegankelijk te maken”

Waardevol zijn voor gebruikers die digitale middelen inzetten voor een maatschappelijk doel. Die wens werd bij productmanager David steeds sterker. Ruim 7 jaar werkte hij bij een toonaangevende ontwikkelaar van servicemanagementsoftware. “Technisch superinteressant! Maar alles draait om efficiëntere processen voor commerciële doelen. Bij Kennisnet werk ik aan diensten die zeker zo complex zijn. En waarmee we juist scholen ondersteunen bij een professionele inzet van ICT.”

Lesmateriaal digitaal toegankelijk maken

David is productmanager voor een aantal diensten waarmee scholen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs hun lesmateriaal veilig en makkelijk digitaal bereikbaar maken. “Een daarvan is Nummervoorziening. Dit systeem genereert een uniek identiteitsnummer voor leerlingen. Zo hebben zij met minimale uitwisseling van persoonsgegevens toegang tot digitale leermiddelen en studieresultaten.”

“Ik werk ook aan Entree Federatie. Via deze dienst loggen leerlingen en docenten met één persoonlijke account makkelijk in bij verschillende uitgevers van leermiddelen. Deze dienst verwerkt zo’n 150 miljoen inlogs per jaar. Gaat er in deze software iets mis, dan kunnen honderdduizenden leerlingen niet bij hun lesmateriaal!”

Verantwoordelijk werk

Als productmanager vertaalt David de wensen van gebruikers naar prioriteiten voor upgrades en updates in de software. “Omdat we met onze diensten honderden scholen bedienen, is het onmogelijk om met alle gebruikers contact te onderhouden. We verzamelen daarom feedback via formulieren. Daarnaast spreek ik regelmatig onze relatiemanagers, de helpdeskcollega’s én uitgevers om scherp te krijgen wat beter kan.”

“Soms is dat een knop op een logischere plek”, gaat David verder. ”De andere keer een aanpassing om unieke gebruiksinformatie te delen. Ik stel uiteindelijk de prioriteiten voor ons ontwikkelteam. Een verantwoordelijke job. Want bijvoorbeeld wachten met een update kan grote gevolgen hebben voor de toegankelijkheid of beveiliging van de software.”

Hoge technische eisen

De technisch complexe systemen achter de diensten van Kennisnet zijn gebouwd met toepassingen als het Spring-framework en PHP Symfony. “Die moeten continu voldoen aan de nieuwste technologische eisen. Zodat de gevoelige persoonsgegevens die we via de diensten verwerken goed beveiligd zijn. Daarom releasen we elke 60 tot 90 dagen een update – soms een grote wijziging, soms een technische patch. En gebruiken we altijd de nieuwste versies van frameworks om beveiligingsrisico’s voor te blijven.”

Ruimte voor ideeën

Waar David trots op is? “Ik vind het mooi dat we met onze diensten écht belangrijk kunnen zijn voor een veilige, goed werkende informatieuitwisseling in het onderwijs. Hoewel het aanmelden voor Kennisnetdiensten best wel omslachtig was”, lacht David. “Er lagen al wat ideeën om dat proces te vereenvoudigen toen ik hier in 2023 begon. Ik heb dat verder onderzocht en de bouw, test en release van het Beheerportaal Kennisnetdiensten begeleid. Dat maakt werken voor Kennisnet ook zo mooi: als je goede ideeën hebt, krijg je de ruimte om ermee aan de slag te gaan.”

Collega worden van David?

Bekijk onze vacatures of stuur een open sollicitatie.

Heb je vragen? Neem gerust contact op met onze recruiter Robert van Hest via
r.vanhest@kennisnet.nl.


De onderwerpen waarover wij publiceren