Na een paar weken les op afstand werd al snel het een en ander duidelijk. Zo hadden de meeste scholen digitaal snel alles geregeld. Ook al waren de videolessen niet voor iedereen ideaal, het was bijzonder dat er gewoon onderwijs gegeven kon worden. In korte tijd maakten scholen een revolutionaire digitale ontwikkeling door.

Tegelijkertijd werd het persoonlijk en menselijk contact ook gemist. Hoe goed de videoles ook was, er ontbrak ‘iets’. Maar wat was dat dan? Hoe gaven scholen betekenis aan dat ‘iets’ – denk bijvoorbeeld aan onderling contact en verbinding – in een digitale context?

Ict-wijsheid belangrijk

Begin dit jaar gaf Hester IJsseling, lector professionaliseren vanuit het hart en ziel, een lectorale rede. Zij uitte haar zorg dat het onderwijs ten prooi dreigt te vallen aan de ‘waan dat we uiteindelijk alles in nullen en enen kunnen vangen. Want tussen de nullen en enen zit namelijk nog iets: de ziel.’ IJsseling vindt het belangrijk om in omgang met leerlingen meer op ons hart te vertrouwen, en niet alleen op ons hoofd.

meisje krijgt les op afstand van leraar
Volgens IJsseling is niet alleen ict-bekwaamheid belangrijk, maar ook ict-wijsheid.

Hoe kijkt IJsseling aan tegen ‘verbinding’ in een verwarrende tijd zoals de coronacrisis? Een tijd waarin we afstand moeten bewaren en waarin lesgeven via digitale middelen steeds gewoner wordt. Volgens IJsseling is niet alleen ict-bekwaamheid belangrijk, maar ook ict-wijsheid. ‘Leraren hebben ruimte nodig voor bezinning op wat ze in de onderwijspraktijk meemaken. Wat gebeurt er met mij en de leerlingen als ik deze tool inzet? Wat staat daarin op het spel? Wat is daarin mijn verantwoordelijkheid als leraar?’

Beluister de podcast

De nieuwste aflevering direct in uw favoriete podcast-app beluisteren? Abonneer u via Apple Podcasts, Spotify of uw favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

Deel deze pagina: Hester IJsseling over onderwijs in coronatijd: ‘Ict-wijzer worden vraagt om bezinning’

Delen
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail