Meteen naar de content
  • Podcast
  • |
  • Professionalisering leraar
  • |
  • po
  • vo

Hester IJsseling over onderwijs in coronatijd: ‘Ict-wijzer worden vraagt om bezinning’

Wat betekent het om onderwijs te geven in coronatijd? En hoe belangrijk is persoonlijk contact en verbinding? In deze nieuwe podcast-aflevering gaat Remco Pijpers, strategisch adviseur digitale geletterdheid, hierover in gesprek met Hester IJsseling, lector professionaliseren vanuit het hart en ziel aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam.

Logo Kennisnet

Door de redactie

17 september 2020
2 minuten lezen

In de coronaperiode maakten scholen in korte tijd een revolutionaire digitale ontwikkeling door. De meeste scholen hadden digitaal snel alles geregeld en konden op afstand lesgeven. Tegelijkertijd werd het persoonlijk contact gemist. Er ontbrak ‘iets’. Maar wat? En hoe gaven scholen betekenis aan dat ‘iets’ – denk bijvoorbeeld aan onderling contact en verbinding – in een digitale context?

In haar lectorale rede van begin 2020 uitte Hester IJsseling haar zorg dat het onderwijs ten prooi dreigt te vallen aan de “waan dat we uiteindelijk alles in nullen en enen kunnen vangen. Want tussen de nullen en enen zit namelijk nog iets: de ziel.” Niet alleen ict-bekwaamheid is belangrijk, maar ook ict-wijsheid. “Wat gebeurt er met mij en de leerlingen als ik deze tool inzet? Wat staat daarin op het spel? Wat is daarin mijn verantwoordelijkheid als leraar?”

Beluister de podcast

Meer podcasts van Kennisnet luisteren? Abonneer je via Apple Podcasts, Spotify of jouw favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

Zelf aan de slag met ict-bekwaamheid en ict-wijsheid

In onze 'Handreiking professionalisering ict-bekwaamheid' krijg je handvatten om zelf aan de slag te gaan met ict-bekwaamheid en ict-wijsheid.

Handreiking professionalisering ict-bekwaamheid

Meer podcasts

De onderwerpen waarover wij publiceren