Van Tilburg is onderzoeker en docent aan de Master Kunsteducatie van Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Ze is opgeleid als docent beeldende kunst en vormgeving en beeldend kunstenaar. 

Terugkijkend op het afgelopen jaar maakt ze een vergelijking tussen technisch professionalisme en kwetsbaar professionalisme. Technisch professionalisme gaat over het rationele en instrumentele. Kwetsbaar professionalisme over onzekerheid en niet-weten.

“We begonnen de crisis met het kwetsbare professionalisme,” zegt Van Tilburg in de podcast. “Cijfers waren niet het allerbelangrijkste. Voorop stond dat we voor elkaar zorgden. Maar hoe verder de crisis kwam en, gek genoeg, hoe groter de onzekerheid, hoe meer kreeg het rationele de overhand. Als je daar langer over nadenkt, is dat heel raar.” 

Digitalisering in het onderwijs gaat hoe dan ook door, in volle hevigheid. Met zegeningen en zorgen. Hoe kunnen leraren zich daartoe verhouden? “Als we het hebben over professionaliseren, naar welke lat werken we dan toe? Hoe ziet die lat eruit in tijden van digitalisering?” 

Beluister de podcast

Benieuwd naar het gesprek met Mirjam van Tilburg? Beluister de podcast en abonneer u via Apple PodcastsSpotify of uw favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

Deel deze pagina: De kwetsbare onderwijsprofessional

Delen
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail