Meer rust in de klas met het nieuwe Magister-beleid van Kalsbeek College
Leerlingen die 's nachts in bed hun cijfers checken. Het gebeurt echt. In deze podcast spreekt Remco Pijpers met de directie en leerlingen van het Kalsbeek College in Woerden over de rust die het nieuwe Magisterbeleid heeft gebracht. Zowel thuis als in de klas.

Door Remco Pijpers

In bed Magister checken
Leerlingen die hun cijfers ’s avonds checken, tijdens het sporten of zelfs ’s nachts in bed. Dat cijfers via Magister elk moment konden binnenkomen, bleek voor het Kalsbeek College in Woerden een hinderlijke afleiding. Voor leerlingen én voor docenten. Het constant checken van cijfers leidde namelijk ook tot onrust in de klas. Tot maart dit jaar was het niet mogelijk om cijfers in Magister alleen op een specifiek tijdstip te publiceren, maar inmiddels kan dat wel. Reden voor het Kalsbeek College om een nieuw beleid in te voeren. Nieuwe cijfers worden nu alleen nog maar tussen 16.30 en 19.30 gepubliceerd.
Reflecteren op de impact van technologie
In deze podcast spreekt Remco Pijpers van Kennisnet met directieleden én leerlingen van het Kalsbeek en met zijn collega Michel Cents van Kennisnet over de impact van een systeem als Magister en hoe je niet alleen moet kijken naar wat zo’n systeem biedt aan functionaliteiten, maar ook naar wat het met jou en je leerlingen doet. Zo kan een technologie bepaalde processen in je organisatie makkelijker maken, maar tegelijkertijd schadelijk zijn voor het welzijn van je leerlingen of team. Het nieuwe beleid van het Kalsbeek laat zien hoe reflecteren op de impact van technologie ervoor kan zorgen dat je profiteert van de voordelen die een technologie kan bieden zonder dat je andere waarden uit het oog verliest.
Beluister de podcast
Meer podcasts van Kennisnet?
Abonneer je via Apple Podcasts, Spotify of je favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.