- Podcast
- |
- Ethiek
- |
- po
- vo
- mbo
Hoe veranderen het leren en de vorming op school?
In deze podcast spreekt Remco Pijpers met de Vlaamse pedagogen Jan Masschelein en Maarten Simons, verbonden aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hun publicatie uit 2012 – Apologie van de school – heeft volgens Pijpers in deze tijd nog niets aan relevantie verloren.
Door Remco Pijpers
School als plaats waar leerlingen worden gevormd
Masschelein en Simons verdedigen het idee van de school als middenplaats: een tijd en ruimte buiten de logica van efficiëntie en inzetbaarheid. Waar leerlingen kunnen oefenen, proberen, zich tot iets verhouden. Een plaats waar het niet draait om ‘competent worden’, maar waar leerlingen worden ‘gevormd’. Daarmee bedoelen ze dat het leren zich niet toespitst op wat direct maatschappelijk bruikbaar is, van nut is. Waar het bij vorming om gaat is je tot de wereld kunnen verhouden.
Beeld van onderwijs verandert
In deze tijd van AI en everywhere, all at once lijkt het beeld van onderwijs en het ‘schoolse’ aan verdere verandering onderhevig. Wat zou nu dat schoolse moeten zijn? Pijpers spreekt met de twee pedagogen over hun kijk op AI en over wat we leerlingen hebben mee te geven. Moeten we met de hele schoolpopulatie aan het ‘prompten’ slaan?