Doorgaan naar hoofdinhoud

Scenariospel voor digitale geletterdheid gelanceerd binnen Wegwijzer digitale geletterdheid

Binnen de Wegwijzer digitale geletterdheid is het nieuwe ‘Scenariospel voor digitale geletterdheid’ gelanceerd. Het scenariospel ondersteunt scholen bij het concreet vormgeven van digitale geletterdheid in het curriculum en biedt teams een gestructureerde, speelse manier om samen implementatieopties te verkennen en plannen te maken.

Onderdeel van de wegwijzer

Scholen bevinden zich in verschillende stadia van de invoering van digitale geletterdheid. De wegwijzer is daarom zo opgebouwd dat scholen kunnen beginnen bij de stap die het best past bij hun situatie. Ze kunnen de elementen eruit halen waarbij ze ondersteuning nodig hebben. Het Scenariospel voor digitale geletterdheid is een waardevolle dialoogstarter voor ieder team dat wil bouwen aan duurzame digitale geletterdheid.

Eigen, schoolgebonden aanpak

Het doel van het scenariospel is om samen met collega’s een scenario te kiezen dat goed past bij de huidige onderwijspraktijk, of om onderdelen van meerdere scenario’s te combineren tot een eigen, schoolgebonden aanpak op het gebied van digitale geletterdheid. Het spel geeft inzicht in de sterke kanten en uitdagingen van elk scenario en helpt bij het zichtbaar maken van knelpunten en groeikansen.

Voor wie

Het scenariospel is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de invoering van digitale geletterdheid binnen de school: schoolleiders, beleidsmedewerkers, leraren en andere teamleden. Scholen kunnen het spel zowel binnen één team als parallel met meerdere teams inzetten om verschillende perspectieven en ideeën te verzamelen.

Het Scenariospel voor digitale geletterdheid vind je hier.

De onderwerpen waarover wij publiceren