Leerlingen groeien op in een digitale samenleving. Het onderwijs heeft de taak om ze te helpen zich te verhouden tot de invloeden die doorlopend op ze afkomen. De kerndoelen digitale geletterdheid geven scholen een beeld van wat dat inhoudt. Hoe kunnen scholen daarmee aan de slag? Waartoe wil je digitale geletterdheid een plek geven in je onderwijs? Wat verstaan we er samen onder? Wat willen we onze leerlingen nu echt meegeven? Deze Wegwijzer digitale geletterdheid helpt je op weg.
Gebruik van de wegwijzer
De wegwijzer bestaat uit 3 delen. In deel A vind je alle informatie die je nodig hebt om je voor te bereiden op de implementatie. Deel B biedt praktische handvatten voor de implementatie zelf en in deel C vind je achtergrond en duiding rondom digitale geletterdheid.
Zo helpt de Wegwijzer digitale geletterdheid jouw school:
Sluit aan op de nieuwe conceptkerndoelen digitale geletterdheid
Brengt visie, waarden en praktijk samen
Ondersteunt elk stadium van implementatie
Stimuleert duurzame ontwikkeling voor po, vo en go
Biedt een pedagogisch kader voor de invoering van digitale geletterdheid
Deel A: Voorbereiden
Wil je digitale geletterdheid op een effectieve en gedegen manier een plek geven in je curriculum? Dan vraagt dat om een gedegen voorbereiding.
Beeldvorming en oriëntatie
Een goede beeldvorming van digitale geletterdheid aan het begin van het traject is essentieel. Het is belangrijk jezelf in deze fase de vraag te stellen waarom digitale geletterdheid een ontwikkelgebied is op jouw school. In dit artikel nemen we je bij de hand om je beeldvorming helder te krijgen.
Bij het streven naar de invoering van digitale geletterdheid is het belangrijk dat alle betrokkenen zich in dat streven kunnen vinden. In dit artikel zetten we uiteen hoe je je collega’s meekrijgt.
Een visie ontwikkelen vraagt om een blik vanuit de basiswaarden van de school op de toekomst. Welke uitgangspunten geven je onderwijs vorm? Hoe ziet je onderwijs in digitale geletterdheid er idealiter uit? In dit artikel leggen we uit hoe je je visie concreet kunt maken.
Nu je ideeën en inzichten helder zijn, is het belangrijk deze om te zetten in concrete doelen en keuzes te maken en een routeplan. In dit artikel nemen we je stap voor stap mee om te komen tot een plan van aanpak.
Heb je je visie scherp en is er voldoende draagvlak gecreëerd? Dan kun je aan de slag met de daadwerkelijke implementatie van digitale geletterdheid.
Schoolomgeving inrichten
De (digitale) inrichting van de schoolomgeving draagt bij aan de ontwikkeling van digitale geletterdheid van leerlingen. In dit artikel lichten we toe hoe je zorgt voor een schoolomgeving dit hiervoor is toegerust.
Lesgeven in digitale geletterdheid vanuit een pedagogische aanpak
In de pedagogische benadering van digitale geletterdheid is je verhouden tot de digitale wereld de kern. In dit artikel delen we tips en voorbeelden die illustreren hoe je vanuit een pedagogische benadering invulling kunt geven aan de conceptkerndoelen digitale geletterdheid.
Lesgeven: dit weten we uit onderzoek over wat werkt
Digitale geletterdheid is méér dan ‘handig zijn met ICT’. Het gaat over het vermogen om je bewust en betekenisvol te verhouden tot de digitale wereld en de invloeden uit die wereld. Hoe kun je daarin lesgeven? In dit artikel zetten we op een rij welke werkwijzen bewezen effectief zijn.
Bij het versterken van digitale geletterdheid speelt professionalisering een centrale rol. Niet als losstaand traject, maar als een proces dat verweven is met de ontwikkeling van de school, het bestuur, het team en de individuele leraar. In dit artikel laten we zien hoe je ervoor zorgt dat professionalisering echt effectief is en aansluit bij de behoeften van je team en bij die van de leerlingen.
Wil je je verder verdiepen in de pedagogiek van digitale geletterdheid of relevant onderzoek? Dan bieden onderstaande artikelen je een brede context en praktische voorbeelden.
Nieuwe conceptkerndoelen digitale geletterdheid
Wat houden de nieuwe conceptkerndoelen voor digitale geletterheid in? En vanaf wanneer moet je ze ingevoerd hebben? Je leest het in dit artikel.
Bij de benadering van digitale geletterdheid nemen we niet de technologie als uitgangspunt, maar hoe we ons hier als individu en als gemeenschap toe verhouden. Een pedagogische benadering van digitale geletterdheid levert geen snelle aanpak of kant-en-klare lesprogramma’s op. Ze nodigt uit tot een bewuste, betekenisvolle omgang met technologie – vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Dit artikel omschrijft het allemaal.
Drie sleutelelementen helpen scholen om hun visie en aanpak digitale geletterdheid vorm te geven: onderwijs rust toe, onderwijs geeft oriëntatie, onderwijs moedigt aan. Ze zijn gebaseerd op het werk van Gert Biesta en helpen je te werken vanuit een stevige pedagogische basis. In dit artikel leggen we uit hoe je dit kunt doen.