- Uitleg
- |
- Digitale geletterdheid
- |
- po
- vo
Met deze 3 sleutelelementen geef je digitale geletterdheid vorm
De nieuwe kerndoelen bieden een basis om digitale geletterdheid in het onderwijs een plaats te geven. Tegelijkertijd kun je er nog alle kanten mee op. Zo moeten leerlingen op de basisschool bijvoorbeeld AI verkennen. Er zijn heel veel soorten AI en ‘verkennen’ kun je op talloze manieren doen. Op basis van een pedagogische benadering kunnen scholen keuzes maken. 3 sleutelelementen helpen scholen digitale geletterdheid vorm te geven vanuit een stevige pedagogische basis.
Een pedagogische benadering
Pedagogisch gezien is de eerste vraag die we bij digitale geletterdheid stellen: hoe begeleiden we leerlingen naar volwassenheid in een wereld vol technologie? De kern van onze aanpak is dan: leerlingen helpen het vermogen te ontwikkelen bewust en betekenisvol om te gaan met de digitale invloeden die hen vormen. Niet de technologie staat centraal, maar de manier waarop we ons hier als individu en als gemeenschap toe verhouden.
Op school kan er ruimte zijn om stil te staan bij hoe technologie ons denken en handelen beïnvloedt, zonder meteen mee te gaan in het tempo van sneller, makkelijker en altijd online zijn. Op school kunnen we de technologie op tafel leggen en bevragen, zonder dat deze direct van nut hoeft te zijn. Samen nemen we afstand van digitale vanzelfsprekendheden en zien we wat de digitale wereld met ons doet en ons doet doen.
Voorbeeld pedagogische benadering
Hieronder vind je een voorbeeld van het toepassen van een pedagogische benadering van digitale geletterdheid in de praktijk.
Kerndoelen:
24a en 24c
Pedagogische verantwoording
Met elkaar praten over digitale ervaringen is de moeite waard. Leuke ervaringen, minder leuke ervaringen, alles mag. Dat is de boodschap die deze school aan leerlingen wil doorgeven. Door samen te praten, creëert de school een oefenplaats om stil te staan bij, na te denken en te verwonderen over allerlei digitale zaken die zo gewoon lijken maar dat misschien helemaal niet zijn (sleutelelementen aanmoediging en toerusting). Samen praten geeft de school ook de gelegenheid te delen wat respectvolle digitale omgangsvormen zijn. Dit noemen we ‘oriëntatie’, een van de sleutelelementen. Hieronder gaan we daar verder op in.
Sleutelelementen
De onderstaande drie elementen helpen bij het (in)richten van digitale geletterdheid vanuit een pedagogisch perspectief. Dat gaat niet alleen over de kerndoelen, maar over alles waarmee de school werkt aan de vorming van leerlingen. Met deze elementen bouwen we voort op onze visie op digitale geletterdheid als pedagogische opdracht. In het visiedocument vind je extra inspiratie voor je eigen visie en koers voor digitale geletterdheid.
- De 3 elementen zijn geïnspireerd op het werk van onderwijspedagoog Gert Biesta.
- Ze zijn niet zomaar van elkaar te scheiden. In één onderwijssituatie kunnen verschillende elementen terugkomen, zoals de voorbeelden onderaan ook laten zien. Onderwijs dat vooral steunt op één of twee elementen, raakt uit balans.
Sleutelelement 1: onderwijs rust toe
Dit element gaat over het toerusten van leerlingen met kennis, kunde en inzicht. Je kunt het zien als ‘bagage’: wat willen we dat leerlingen kennen en kunnen aan het eind van hun schooltijd? Deze bagage helpt leerlingen te functioneren in de maatschappij, bijvoorbeeld als ze aan het werk gaan of zich op een andere manier inzetten voor de samenleving. In het werk van Biesta heet dit element ‘kwalificatie’.
Bij digitale geletterdheid gaat dit element onder andere over het bijbrengen van praktisch begrip en kunde. Denk aan het gebruik van digitale systemen, het gebruik van data en AI, en privacy en veiligheid. Maar ook het zelf creëren met digitale technologie heeft hier een duidelijke plek. Een ander deel van toerusting is begrip hebben van hoe digitale technologie invloed heeft op jezelf, de ander en de wereld. Bijvoorbeeld: begrijpen dat technologie kansen biedt, maar dat die vaak niet voor iedereen opgaan. Telkens wanneer iemand hoog opgeeft over de kansen van digitale technologie, stelt een digitaal geletterde de vraag: voor wie? En: voor wie niet? Leerlingen ontdekken dat technologie niet neutraal is, maar doordrongen van waarden en aannames, en dat digitale systemen ons gedrag en denken mede vormgeven. Hoe sturen we terug of bij? Het is belangrijk dat leerlingen leren digitale technologie goed te gebruiken, maar ook dat ze kritisch kunnen reflecteren op dat gebruik. Dit helpt ze een eigen positie te ontwikkelen in een digitale wereld die voortdurend in beweging is.
Leerlingen goed toerusten wil zeggen dat we digitale geletterdheid niet beperken tot het leren gebruiken of niet gebruiken van digitale technologie. Digitale technologie wordt als inhoud bestudeerd. Ook wát mensen gebruiken, waarom en met welke morele gevolgen doet ertoe.
Tip
Denk samen na over wat jullie willen dat leerlingen kunnen en begrijpen in de digitale wereld, passend bij hun leeftijd, achtergrond en waar de school voor staat. Zorg ervoor dat leerlingen niet alleen leren hoe technologie werkt, maar ook nadenken over de invloed van die technologie op hun gedrag, op dat van anderen en op de wereld.
Sleutelelement 2: onderwijs geeft oriëntatie
Bij dit element gaat het erom dat leerlingen hun weg weten te vinden en binnen de gemeenschap leren wat van waarde wordt gevonden. In het werk van Biesta heet dit element ‘socialisatie’.
Onderwijs geeft richting en geeft bijvoorbeeld waarden, gedragsregels en beelden van goed burgerschap mee. Met je onderwijs laat je zien wat jullie belangrijk vinden. Vaak is dat al zichtbaar als je een school binnenloopt. Je ziet bijvoorbeeld in de hal een grote wereldkaart waarop alle moedertalen van de leerlingen staan aangeduid met vlaggetjes en namen. Daarnaast hangen foto’s van vieringen, zoals het Suikerfeest, kerst en het holifeest. Of er hangt een wand vol met tekeningen en spreuken in dialect, gemaakt in aanloop naar het carnavalsfeest op school.
Elke dag staan leraren voor keuzes in de omgang met digitale technologie. De keuzes die zij maken, hebben invloed op de vorming van leerlingen. Een leraar die educatieve filmpjes op TikTok plaatst, geeft de inhoud van die filmpjes mee, maar ook een keuze voor een platform dat verslavende algoritmes gebruikt en privacy niet hoog in het vaandel heeft.
Dit element gaat over vragen als: hoe wijzen wij leerlingen de weg in de digitale wereld? Hoe laten we zien wat we hierin belangrijk vinden? Welke inhoud stellen we centraal, voor welke instrumenten kiezen we? Maar ook: hoe gaan we digitaal met elkaar om? Wat zijn onze regels hierin? Een leraar die in de ‘gouden weken’ met leerlingen praat over digitale omgangsvormen, geeft bijvoorbeeld mee dat de digitale wereld haar eigen sociale dynamiek met zich meebrengt, maar ook dat het belangrijk is om daar samen over te praten.
Tip
Bespreek samen welke tradities, waarden en normen belangrijk zijn binnen jullie school, en vertaal deze bewust naar de manier waarop jullie met technologie omgaan. Zo worden keuzes rond technologie een weerspiegeling van wat jullie waardevol vinden. Daarmee geef je leerlingen een (impliciete) boodschap mee.
Sleutelelement 3: onderwijs moedigt aan
Bij dit element gaat het erom leerlingen aan te moedigen tot volwassenheid. In het werk van Biesta heet dit element ook wel ‘subjectificatie’. Dit derde element is de pedagogische basis, waaraan de andere elementen dienend zijn.
Het tegenkomen van weerstand en realiteit, is niet iets wat zich los van de lesinhoud laat plannen. Het gaat juist vía die inhoud. Het onderwijs opent deuren naar de wereld, brengt de wereld als het ware in het spel. Het kan bij gymles gebeuren of tijdens wiskunde, maar net zo goed in een les digitale geletterdheid. Een mentorgesprek of filosofieles over AI kan leerlingen zo aan het denken zetten, dat ze bij de inzet van ChatGPT of Gemini niet blindelings meegaan in wat de chatbot aanlevert. Ineens voelen ze het dilemma: moet ik dit wel doen? Het levert me misschien een ruime voldoende op, maar is het wel eerlijk? En wat doet het met het klimaat?
Konijnkwaliteit
Gert Biesta stelt dat goed onderwijs ‘konijnkwaliteit’ heeft. Wat zou er gebeuren als elk kind een konijn kreeg om voor te zorgen? Als je zorg moet dragen voor een dier, stelt hij, ontmoet je de wereld op een andere manier. Het dier heeft iets van jou nodig. We kunnen zo hard als we willen nadenken over konijnen, maar daar hebben de beestjes niets aan. Konijnen doen geen beroep op onze cognitieve vaardigheden, maar op onze zorgzaamheid, op ons vermogen om aandachtig te zijn voor hun behoeften. Dan gaat het niet meer over leren en presteren, maar over wat de wereld van jou vraagt. Dit vraagt iets heel anders van het ‘ik’ van leerlingen en brengt dat ‘ik’ op een andere manier in het spel.
Bij digitale geletterdheid gaat het aanmoedigen om de vraag: wat voor mens zou je moeten zijn in een digitaliserende wereld? Hoe raakt die wereld jou en wat staat je hierin te doen? De digitale wereld geeft je de mogelijkheid je grenzen te verleggen. Maar je hebt ook met andere mensen van doen en met een aarde die kwetsbaar is. Niet alles wat je zou willen doen, kan ook. Hoe ga je daarmee om?
Het aanmoedigen tot volwassenheid is volgens Biesta de belangrijkste functie van het onderwijs. Volwassenheid is, aldus de pedagoog Philippe Meirieu, ‘een manier van in de wereld zijn, zonder jezelf in het centrum van de wereld te plaatsen’. Scholen zullen hopen dat leerlingen gevolg geven aan die aanmoediging, maar hebben dat natuurlijk niet in de hand. De school is te zien als een oefenplaats waar leerlingen met volwassenheid kunnen experimenteren. Hiervoor is het nodig dat zij weerstand en de realiteit ervaren. Bijvoorbeeld als de pot breekt die ze tijdens handvaardigheid wilden bakken, in een groepsles waarin ze met anderen rekening moeten houden, of wanneer een leerling een plotselinge twijfel voelt als ze ziet dat ChatGPT een perfecte tekst voor haar genereert, die haar zeker een keurige zeven gaat opleveren. Op deze situaties kun je verschillend reageren en precies daar vinden we de oefening.
Tip
Denk samen na over hoe jullie letterlijk en figuurlijk ruimte kunnen creëren voor leerlingen om hun eigen rol en verantwoordelijkheid in de digitale wereld te ontdekken. Voer het gesprek met ze over de momenten waarop dit al gebeurde en luister naar waar ze geraakt werden en wat ze daarvan leren.
Voorbeelden sleutelelementen
Hieronder vind je twee voorbeelden van het toepassen van sleutelelementen in de praktijk.
Leerlingen maken een brievenbusrobot en geven hun ‘bot’ een naam, zoals SjefBot of Holle Bolle Bot. Eén bot wordt gekozen als postbus voor de klas: daarin kunnen leerlingen een brief aan de leerkracht doen. Later krijgen ze daar een antwoord op van de leerkracht, zichtbaar met zorg en aandacht geschreven. Het project heet: Message-in-a-bot. Kinderen leren dat een antwoord soms best mag wachten en dat wachten waarde heeft. Message-in-a-bot nodigt ook uit tot een gesprek over AI en chatbots. Waarin zitten allemaal robots in (routeplanner, chat bij een app)? Wat maakt een mens menselijk? Wat kan een chatbot nooit vervangen? Samen kijken naar Klokhuis-afleveringen over robots en AI geeft het gesprek nog meer diepgang. Zo rusten scholen kinderen toe met kennis over AI en oefenen ze op een betekenisvolle manier met schrijven. Ze leren dat schrijven meer is dan een vaardigheid. Schrijven kan ook een bijzondere innerlijke zoektocht zijn en zorgen voor verbinding. Welke woorden raken je, en waarom?
Kerndoelen:
24c (po)
Pedagogische verantwoording
Message-in-a-bot laat zien dat digitale geletterdheid ook kan gaan over mens-zijn. In plaats van de reactiesnelheid en efficiëntie van de bot, staan hier aandacht en vertraging centraal (sleutelelementen aanmoediging en oriëntatie). Leerlingen ontdekken in de wisselwerking met een menselijke ‘bot’ hoe betekenisvol schrijven kan zijn, juist omdat er een mens achter het antwoord schuilgaat. Zo leren ze zich ook op andere manieren te verhouden tot AI, niet louter als gebruikers (sleutelelement toerusting).
Een middelbare school in Den Haag doet aan project based learning en heeft als opdrachtgever de gemeente binnengehaald. Die geeft de leerlingen de volgende opdracht: ‘Ontwerp een digitale tentoonstelling voor de gemeente Den Haag waarin jullie uitleggen wat zeespiegelstijging betekent voor jullie wijk en wat jongeren kunnen doen om zich bewust te worden van klimaatverandering.’ Allerlei aspecten van digitale geletterdheid worden behandeld, zoals ontwerpen en creëren. Ook praktische digitale vaardigheden komen aan bod, zoals werken met online samenwerkingsplatforms, het verzamelen en bewerken van data en het beoordelen van de betrouwbaarheid van digitale bronnen. Het is nodig die basis bij te brengen, want die ontbreekt bij een aantal leerlingen. Maar de samenwerking, en dus ook het onderwijs in digitale geletterdheid, betekent meer: de school geeft leerlingen mee de publieke zaak belangrijk te vinden, dat je je daar samen voor inzet en dat digitale technologie aan die zaak kan bijdragen.
Kerndoelen:
21a, 21b, 22a, 23c (vo)
Pedagogische verantwoording
Onderwijs moedigt aan tot volwassenheid, doordat leerlingen worden uitgedaagd technologie te verbinden met maatschappelijke verantwoordelijkheid: ze denken na over de impact van klimaatverandering in hun eigen wijk en hoe zij daarin een rol kunnen spelen (sleutelelement aanmoediging). Tegelijk rust het onderwijs ze toe met digitale vaardigheden, zoals data-analyse, online samenwerking en het ontwerpen van een digitale tentoonstelling (sleutelelement toerusting). Tot slot wijst de school ook een weg aan door te laten zien dat digitale technologie kan worden ingezet voor iets groters: het bijdragen aan de publieke zaak (sleutelelement oriëntatie).
En nu?
De drie elementen helpen digitale geletterdheid vorm te geven vanuit een stevige pedagogische basis. Maar hoe kun je concreet met deze elementen werken? Wat zijn goede eerste stappen?
- Ga met elkaar in gesprek over de sleutelelementen. Stel, je bent bestuurder en nodigt alle schoolleiders uit deze tekst te lezen. In een overleg over de tekst doet iedereen zijn laptop dicht en schrijft op een leeg vel papier een woord of een zin uit de tekst die het meest tot de verbeelding sprak. Praat daar vervolgens over. Waarom sprak het aan? Waar in onze onderwijspraktijk herkennen we dit al? Na een uur of twee uur hebben jullie je belangrijkste punten op een rij. Daar kun je mee verder.
- Wil je graag gestructureerd met elkaar in gesprek? Gebruik dan onze gesprekskaarten. Aan de hand van drie praktijkvoorbeelden praat je met elkaar door over hoe we leerlingen kunnen toerusten voor de digitale wereld, hoe we ze oriëntatie kunnen geven en aanmoedigen om zich op een volwassen manier tot technologie te verhouden.
Gesprekskaarten digitale geletterheid
pdf | 569 KB
Met behulp van deze gesprekskaarten kun je gestructureerd met elkaar in gesprek over digitale geletterdheid. Op basis van drie praktijkvoorbeelden praat je met elkaar door over hoe jullie leerlingen kunnen toerusten voor de digitale wereld, hoe jullie ze oriëntatie kunnen geven en aanmoedigen om zich op een volwassen manier tot technologie te verhouden.
- Je kunt de elementen ook gebruiken als toetssteen voor je visie op digitale geletterdheid. Starten vanuit de basiswaarden van de school zorgt ervoor dat je visie geworteld is in de bedoeling van jullie onderwijs. Dit wordt vervolgens weer zichtbaar in het dagelijks handelen, de afspraken die je maakt en het maken van bewuste keuzes. Meer hierover lees je in het visiedocument digitale geletterdheid.
- De kerndoelen digitale geletterdheid bieden zelf ook een mooi vertrekpunt. Hoe willen jullie deze kennis en kunde op leerlingen overdragen? Waarmee ga je starten en hoe bouw je het op? De drie sleutelelementen in dit artikel helpen vervolgens als check: is ons onderwijs in balans? Daarvoor is het belangrijk niet alleen te focussen op kennis en vaardigheden, maar ook steeds in ogenschouw te nemen: wat leven wij vóór, digitaal gezien? En is ons onderwijs uiteindelijk dienend aan die grotere taak: leerlingen aanmoedigen tot volwassenheid in de digitale wereld?
Door bij het invullen en behouden van de kerndoelen oog te hebben voor de drie elementen, benader je digitale geletterdheid vanuit een pedagogisch perspectief. Zo kunnen scholen leerlingen begeleiden naar volwassenheid in een wereld vol technologie.
Onderdeel van de ‘Wegwijzer digitale geletterdheid’