Doorgaan naar hoofdinhoud
  • Stappenplan
  • |
  • Digitale geletterdheid
  • |
  • po
  • vo

Een plan van aanpak opstellen voor digitale geletterdheid

In een plan van aanpak voor digitale geletterdheid leg je vast hoe je dit gaat implementeren in je curriculum. De ideeën en inzichten uit de beeldvorming worden hierbij omgezet in doelen, keuzes en acties. Hieronder lichten we stap voor stap toe hoe je een plan van aanpak opstelt.

Door Marvin Reuvers

24 november 2025
4 minuten lezen

Van idee naar uitvoering

Heb je een duidelijk beeld van hoe digitale geletterdheid past bij jullie onderwijs en populatie? En heb je een visie op digitale geletterdheid bepaald? Dan kun je in een plan van aanpak uitgangspunten, doelstellingen en benodigde middelen gaan vastleggen om digitale geletterdheid te implementeren in je onderwijs.

  • Stap 1: Stel uitgangspunten op

    De uitgangspunten voor je plan stel je op aan de hand van je ambitie en visie. Hierbij kun je denken aan uitgangspunten over de vorm, zoals integratie in andere vakken, als project of als monovak. Maar ook aan uitgangspunten over hoe dit plan zich verhoudt tot andere kaders, zoals een beleidsnotitie of koersplan.

  • Stap 2: Stel doelstellingen vast

    Om je doelstellingen te kunnen bepalen, stel je eerst vast wat de gewenste opbrengst van het plan is. Waar wil je aan het eind van deze planperiode staan? En wat levert dit alle betrokkenen op? Denk hierbij aan de leerlingen, maar ook aan de leraren, teamleden, samenwerking met het bestuur et cetera. Dit vertaal je naar concrete doelstellingen en de tussenstappen die nodig zijn om die doelstellingen te bereiken.

Denkvragen

  • Een plan voor digitale geletterdheid beslaat in de meeste gevallen 1 tot 2 jaar, zeker als je dit voor het eerst opstelt. Van daaruit kun je je plan laten evolueren naar een langetermijnambitie: wat is een haalbaar resultaat na 1 à 2 jaar?
  • Welke opbrengsten willen we hieraan verbinden?
  • Wat willen we als team investeren om dit te bereiken? 
  • Stap 3: Bepaal de benodigde investering en middelen

    Besteed in je plan aandacht aan investeringen in expertise, (beschikbare) tijd en de benodigde middelen. Houd hierbij rekening met bestaande expertise binnen het team en met de behoefte die uit dit plan voortvloeit. Begeleiding of ondersteuning kan dus ook een van de middelen zijn die je inzet. Waak er daarbij voor niet te veel vanuit de middelen te redeneren. Op kleine schaal is er niets mis mee om eerst te gaan experimenteren met bijvoorbeeld een methode om van daaruit een visie aan te scherpen. Maar op het niveau van de school bestaat het risico dat ontwikkeling dan te veel wordt gestuurd door de methode in plaats van door de visie van de school.

Denkvragen

  • Hoe zorgen we dat het plan niet iets is dat van een paar mensen is, maar van het hele team? 
  • Welke rol- en taakverdeling spreken we af? Hoe delen we verantwoordelijkheden om elkaar zo scherp te houden op inhoud, doel en proces?
  • Stap 4: Maak een planning

    In je planning beschrijf je wanneer je verwacht mijlpalen uit je plan te behalen. Geef jezelf en je collega’s de ruimte om het plan en daarmee ook de planning tussentijds bij te stellen. De uitvoering van een plan loopt zelden precies zoals van tevoren is bedacht. Beschrijf de planning bovendien zo volledig mogelijk: wat is de actie, wie zijn er betrokken en aan welk doel of subdoel draagt het bij? Wat is de deadline en wie is het aanspreekpunt of de eindverantwoordelijke?

Tip

Om een goede planning te kunnen vaststellen, maak je samen een reële inschatting van de periode waarbinnen de acties uitvoerbaar kunnen zijn. Bedenk daarbij aan wat jullie team helpt: strakke deadlines of juist ruimte om met elkaar te verkennen en bij te schaven? Richt je planning daarop in.

  • Stap 5: Maak de uitvoering van het plan zichtbaar

    Denk ook na over een manier om een plan voor iedereen tot leven te brengen: breng jullie ambities in beeld in de teamkamer, hang een of meerdere projecten op die voortkomen uit dit plan, zorg voor het delen en vieren van successen, en houd partners en stakeholders aangehaakt. Dit verbreedt het draagvlak en daarmee de kans op een succesvolle uitvoering van het plan.

  • Stap 6: Evalueer

    Zorg ervoor dat je je plan periodiek evalueert en waar nodig bijstelt. Daarmee geef je jezelf de ruimte om processen bij te schaven en de inrichting ervan aan te passen aan wat het beste past bij jouw school en onderwijs.

Tip

Wellicht werkt het voor jullie goed om binnen het plan ook te bepalen (bijvoorbeeld in het tijdpad) op welk moment het plan van aanpak onderdeel is van jullie gesprek over digitale geletterdheid. Dit kan in teamverband, maar uiteraard ook met een stuurgroep (als jullie ervoor kiezen om deze in te richten).

Onderdeel van de ‘Wegwijzer digitale geletterdheid’

Deze wegwijzer helpt scholen met de implementatie van digitale geletterdheid aan de hand van praktische handvatten en achtergrond en duiding rondom dit onderwerp.
Ga naar de wegwijzer digitale geletterdheid
Wegwijzer digitale geletterdheid: een pedagogische benadering

De onderwerpen waarover wij publiceren