Onze gasten hebben verschillende rollen bij het Simulatiecentrum. Van Dort kijkt vanuit de techniek, en Douze vanuit onderwijskundig perspectief. De ontwikkeling van experimenten met virtual reality (VR) is volgens hen echt een samenspel vanuit die invalshoeken. Van Dort: “Simulatie is interessant wanneer je iets niet kunt, wilt of mag in de echte wereld. Afhankelijk van de leerbehoefte kijken we of simulatie de beste manier is. En als dat zo is, kijken we naar de beste technologie om die leerbehoefte te realiseren. Virtual reality biedt ons in een aantal gevallen waar we naar op zoek zijn.”

De praktijk: oefenen van vaardigheden en procedures

In de podcast komt een rijk palet aan voorbeelden voorbij, waar VR in meerdere of mindere mate aan te pas komt. Zo wordt er een VR-oefening ontwikkeld waarbij een schotelantenne voor communicatie in elkaar moet worden gezet. In een ander project wordt een bestaande VR-chatroom aangepast om het samenwerken in de operatiekamer op afstand te kunnen oefenen voordat een missie begint.

VR-training bij Defensie

Geleerde lessen: het hoeft niet top of the bill te zijn

Eén van de lessen waarover onze gasten vertellen, is dat het niet altijd nodig is om de beste graphics en apparatuur te hebben om het gewenste leereffect te bereiken. Douze: “Bij het assembleren van de schotelantenne zijn de graphics wel goed, maar je ziet dat je in een VR-omgeving bent. Desondanks zie je studenten wel echt over een virtueel obstakel heen stappen”. Van Dort: “Vergelijk het met de spellen Call of Duty en Minecraft. Call of Duty lijkt levensecht, Minecraft ziet er niet uit. En toch zijn beiden mateloos populair.” Zij vinden het het interessant om nader te onderzoeken hoeveel meerwaarde een betere grafische weergave biedt voor de leerervaring. Voor dit soort onderzoeken werkt het Simulatiecentrum samen met onderzoekers aan universiteiten.

Adviezen en tips

Zelf aan de slag met VR in het onderwijs? Maak gebruik van de adviezen van onze gastheren.

Betrek de eindgebruiker

Focus niet alleen op de techniek en betrek de eindgebruikers vanaf het begin. Douze: “Techneuten willen altijd een mooi, compleet product maken voordat ze het laten zien. Maar we merken dat het veel beter is om te beginnen met een onaf concept en daar feedback op te vragen bij gebruikers”. Van Dort voegt daaraan toe: “Je hebt elkaar nodig. Een onderwijskundige, een gebruiker of een techneut kan een goede VR-app niet in isolatie ontwikkelen. Door samen te werken komt er iets moois uit.”

Maak het leereffect leidend

Maak het leereffect leidend bij de ontwikkeling van content. Vaak is het beter om de student de eigen weg te laten kiezen, dan enkel het goede antwoord te geven. Douze noemt dit het TomTom-effect, waarbij mensen domweg de pijltjes volgen om ergens te komen, maar zich niet realiseren waar ze zich bevinden op de kaart. Bij het ontwerp van content voor VR-apps is het daarom belangrijk om te bepalen wat het gewenste leereffect is en hoe dat bereikt kan worden.

Overweeg VR voor onderwijs op afstand

Onze gasten zien kansen voor VR bij onderwijs op afstand, bijvoorbeeld voor het beperken van afleiding. Een VR-bril schermt je immers af van de werkelijkheid. Een grote kanttekening is wel, dat vrijwel niemand momenteel zo’n VR-bril heeft en dat er vrijwel geen onderwijscontent beschikbaar is. Maar voor de lange termijn vinden ze het zeker de moeite waard om naar te kijken.

Beluister de podcast

Luister hieronder de nieuwe podcastaflevering of abonneer u op de Kennisnet-podcast via Apple podcastsSpotify of in uw favoriete podcastapp op uw telefoon of tablet.

Deel Trainen en opleiden via virtual reality bij Defensie

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • E-mail