Anneke Smits bekeek in de wetenschappelijke literatuur wat we weten over hoe we digitale geletterdheid effectief kunnen onderwijzen. Vier bruikbare lijnen komen daaruit naar voren:
1. Doe het samen en sluit aan bij het echte leven
Samen met leerlingen in gesprek over digitalisering blijkt, zo laat onderzoek zien, goed te werken. Dat betekent: in dialoog gaan. Dat kan op tal van manieren.
2. Doseer het computergebruik
Meer computergebruik leidt niet per definitie tot digitaal geletterde leerlingen. Zeker eenzijdig recreatief gebruik (denk aan filmpjes kijken, spelletjes spelen et cetera) draagt nauwelijks bij. Doseer de inzet van computers bij lessen digitale geletterdheid. Van belang is de manier waarop leerlingen worden begeleid.
3. Investeer in kennis
Om digitaal geletterd te worden, moet je beschikken over ruime voorkennis. Hoe meer je weet, hoe beter je begrijpt welke informatie je online wordt voorgeschoteld en hoe beter je leert wat je interesseert. Dat helpt je focus te houden op wat je belangrijk vindt op een webpagina vol afleiding.
4. Zorg voor sterke leraren
Je hoeft geen digitale alleskunner te zijn om het gesprek met leerlingen over hun ervaringen met technologie aan te gaan. Ook dat is onderwijs in digitale geletterdheid. Tegelijkertijd is er wel degelijk digitale bagage nodig, bijvoorbeeld om leerlingen ict-basisvaardigheden bij te brengen.
Bovenstaande lijnen bieden perspectief voor een pragmatische aanpak van digitale geletterdheid. In de podcast gaan Anneke Smits en interviewer Remco Pijpers hier nader op in, met inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
Beluister de podcast
Benieuwd naar het gesprek tussen Anneke Smits en Remco Pijpers? Beluister de podcast en abonneer u via Apple Podcasts, Spotify of uw favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.