Programma van de Onderzoeksconferentie 2017

Tijdens de Onderzoeksconferentie 2017 zijn de bezoekers bijgepraat over wat werkt met ict in het onderwijs. De ochtend was gevuld met korte pitches en het eerste verdiepende thema 'multimediaal leren'. In de middag volgde het tweede thema 'toetsen in het onderwijs' en de keynote Yuri van Geest.

Presentaties

Heb je de presentaties gemist of wil je ze terugkijken? Bekijk dan de presentaties van de Onderzoeksconferentie 2017.

Ochtendpitches

In 8 korte presentaties praten deze wetenschappers je bij over de meest actuele bevindingen over ict en onderwijs:

Eerste verdiepend thema: Multimediaal Leren

In het eerste thema hoor je meer over wanneer multimedia echt (niet) werkt. Taal ondersteund door beelden vergemakkelijkt leren. Beroepsvaardigheden leer je sneller en beter bij gebruik van multimedia. Er zijn steeds meer mogelijkheden om multimediale leermaterialen in te zetten in de les. Maar is dat altijd effectief? Hierover word je bijgepraat door:

Tweede verdiepend thema: Toetsen in het onderwijs

Het tweede thema is toetsen in het onderwijs. Toetsing hoort bij onderwijs en vervult een belangrijke functie in ons onderwijssysteem. Hoe kan ict helpen bij het afnemen van toetsen en wat zijn de gevolgen van digitale toetsing? De volgende deskundigen zetten de opbrengsten en risico's van toetsing op een rij:

Keynote

De oorspronkelijke Keynote, Patti Valkenburg, heeft helaas moeten afzeggen. Yuri van Geest heeft deze plek gevuld met ideeën over het onderwijs in een veranderend tijdperk.

Patti Valkenburg, universiteitshoogleraar media, jeugd en samenleving aan de Universiteit van Amsterdam zou verteld hebben over de zonnige en donkere kanten van sociale media. 

Vroeger spraken we over schoolgaande jeugd, nu kun je spreken van schermgaande jeugd

Nederlandse jongeren zitten gemiddeld zes uur per dag voor een scherm, zeven dagen per week. Dat is meer tijd dan ze op school doorbrengen. Hadden we het vroeger nog over schoolgaande jeugd, nu kunnen we evengoed spreken van schermgaande jeugd. En wilden we vroeger vooral weten wat de schoolgaande jeugd leerde, nu vragen we ons steeds vaker af wat de schermgaande jeugd zoal opsteekt van hun schermen.

In het interview lees je over de resultaten van haar onderzoek naar de zonnige kanten van sociale media, waaronder hun potentie om de sociale competentie en het zelfvertrouwen van jongeren te versterken en de kwaliteit van hun vriendschappen te verhogen. Ook de donkere kanten van sociale media: cyberbullying, sexting, en verslaving aan sociale media komen aan bod.

Terug