Een weloverwogen aanschaf van leermiddelen is een belangrijk thema binnen Stichting Klasse. Door mogelijke overlap van digitale leermiddelen die scholen in huis hebben, betalen zij onnodig dubbel voor dezelfde leerstof. En dat is zonde.

Toen Bentvelsen tijdens het maken van de begroting ontdekte dat de kosten voor leermiddelen omhoog schoten, ging hij op onderzoek uit. "Stichting Klasse telt 17 scholen", vertelt hij, "en alle leerlingen van groep 4 t/m groep 8 werken op tablets of Chromebooks met leermateriaal van Snappet. Door het gebruik van Snappet verwachtte ik een verminderd gebruik van papieren leermateriaal en daardoor een afname in de kosten, maar dat was niet het geval. Waar kwam dat door?" 

Leerlingen luisteren naar leraar
Een weloverwogen aanschaf van leermiddelen is belangrijk. Door mogelijke overlap van digitale leermiddelen die scholen in huis hebben, betalen zij onnodig dubbel voor dezelfde leerstof. © I-stock

Financiële analyse

Bentvelsen spitte eerst de gehele financiële administratie door op zoek naar een verklaring. Wat bleek? Veel kosten voor leermiddelen stonden op verschillende plekken in de administratie, waardoor niet meteen duidelijk was waar het geld precies aan besteed werd. Bentvelsen analyseerde daarom eerst:

Daarnaast vroeg Bentvelsen een lijst op van alle bestelde artikelen van de afgelopen 4 jaar bij de schoolleverancier. Zo kon hij per school inzien welke producten, gesorteerd op artikelgroep, tegen welke prijs zijn ingekocht.

Uit zijn analyse bleek dat sommige scholen minder papieren leermateriaal bestelden. Tegelijkertijd bestelden ze voor de papieren lesmethodes die ze wel hadden, aanvullend de digibord-software voor uitleg in de les en gebruikten zij daarnaast Snappet. Dit veroorzaakte een stapeling van lesmateriaal. Dit waren enerzijds boeken, werkboeken en bijpassende digibord-software, en anderzijds een Snappet-methode.

"Scholen hadden dus vaak meerdere abonnementen bij meerdere leveranciers en waren zich hier niet van bewust", zegt hij. Door bij de scholen na te vragen welk materiaal zij in huis hebben, kwam Bentvelsen erachter welk lesmateriaal dubbel was. Door zijn analyse kijken scholen nu bewuster naar wat zij al in huis hebben en waar zij toegang toe hebben via bestaande licenties, voordat zij iets nieuws aanschaffen.

Tips en inzichten

De belangrijkste tip van Bentvelsen: "Begin op tijd. Ga in het najaar al na wat je volgend jaar na de zomervakantie wilt doen met je methodes. Dat geeft je voldoende tijd om onderzoek te doen en je afwegingen te maken. De keuze is complex en er zijn veel mogelijkheden."

Andere belangrijke tips en inzichten zijn:

Stap verder

Bentvelsen zou graag nog een stap verder willen. "Alle scholen hebben dit vraagstuk en zijn hetzelfde wiel aan het uitvinden. Vanuit de financiële analyse heb je voor een deel zicht op de situatie en kun je al veel besparen. Beter zou zijn als je zicht hebt op het hele plaatje en als school ook weet welke leermiddelen onderwijskundig goed zijn voor leerlingen en waarmee zij de beste resultaten behalen. Ik zou liever de financiële analyse koppelen aan de inhoud en wat onderwijskundig werkt. Dit betekent: samenwerken met de inhoudelijke experts binnen de school."

Deel Zo komt Stichting Klasse tot een betere keuze van leermiddelen

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • E-mail
  • Terug