Olaf de Groot van Kennisnet werkte mee aan de ontwikkeling van de keuzehulp devicetype , die op 7 maart 2017 werd gelanceerd. "Het is logisch dat scholen goed nadenken over de aanschaf van mobiele devices. De technologische ontwikkelingen gaan snel, en toch wil je dat de aangeschafte devices een aantal jaren meegaan. Je kunt elke euro tenslotte maar 1 keer uitgeven. Deze tool helpt scholen de juiste keuze te maken."

Scholen vinden het vaak moeilijk om te kiezen tussen tablets, chromebooks of laptops. De keuzehulp devicetype helpt scholen bij die keuze. © Dirk-Jan Visser

Uitgaan van onderwijsvisie

In de keuzehulp devicetype staat per type device aangegeven hoe geschikt het is voor bepaalde aspecten. Moeten leerlingen er bijvoorbeeld op kunnen typen en is het met eigen inloggegevens mogelijk om een device te delen? In de bijbehorende spreadsheet kunnen scholen per aspect aangeven hoe belangrijk dit is voor hun keuze.

De Groot: "Elke school of elk samenwerkingsverband heeft zijn eigen onderwijsvisie. Op basis daarvan moeten scholen bepalen welke factoren belangrijk zijn en uiteindelijk hun keuze maken."

Pilot bij scholenvereniging Colon

Voor de definitieve lancering van de keuzehulp devicetype deed Kennisnet een pilot bij scholenvereniging Colon in Zeeland. Deze pilot bestond uit een sessies met alle ict'ers binnen het scholennetwerk. Schoolleider Gerard van de Weerd van de Juliana van Stolbergschool was dagvoorzitter van de pilot. "Eerst hebben we onze visie op onderwijs en ict verder aangescherpt. Op basis daarvan konden we samen met Olaf de keuzehulp invullen."

Niet 1 perfect advies

De ict'ers van de scholen binnen Colon vulden de keuzehulp devicetype in voor hun eigen school. De Stolbergschool deed dat voor de bovenbouw, waar naast de vaste pc's in het ict-lokaal mobiele devices voor in de klas worden aangeschaft.

Van de Weerd: "Het is voor de bovenbouw belangrijk dat leerlingen kunnen typen. De Chromebook kwam goed naar voren, maar we werken op onze school nog niet volledig in de cloud. Dat zijn dingen waar je bij het invullen van de keuzehulp rekening mee moet houden. Je moet ook niet verwachten dat er 1 perfect advies uit komt dat je klakkeloos kunt opvolgen. Uiteindelijk ken je als ict'er en school je eigen praktijk het beste. Spiegel de adviezen van de keuzehulp daaraan."

Ook Olaf de Groot benadrukt dat je verder moet kijken dan het eerste advies van de keuzehulp. Want hoewel tablets heel praktisch in het gebruik zijn, kun je er bijvoorbeeld niet prettig een werkstuk op typen. "Standaardisatie lijkt voor scholen heel prettig, maar mobiele devices zijn nu eenmaal geen 1000-dingendoekjes. We adviseren daarom om de keuzehulp devicetype een aantal keer in te vullen en voor een typemix te kiezen.

Laat je niet afschrikken, maar pak de keuze gedegen aan. Vul de keuzehulp devicetype bijvoorbeeld in voor de onderbouw, bovenbouw en zorgleerlingen of speel met de weging van factoren. Dat helpt jouw school de beste mix te bepalen."

Gericht investeren

De Stolbergschool zal waarschijnlijk voornamelijk minilaptops aanschaffen. "Zover zijn we nu nog niet", vertelt Van de Weerd. "We moeten eerst ons wifi-netwerk op orde krijgen. Daarna gaat onze ict'er de resultaten presenteren aan het team. Want collega's moeten natuurlijk ook achter onze keuze staan. Het voordeel van de keuzehulp devicetype is dat je je investeringen nu goed kunt onderbouwen naar je team. Voorheen werden devices vaak gekocht 'omdat andere scholen ook allemaal iPads hebben'. Maar met de uitkomsten van de keuzehulp kun je vanuit de onderwijsvisie goed nadenken over de mobiele devices die nodig zijn om deze visie uit te voeren."

Downloads

Deel Zo kies je als school het beste device

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug