Veel scholen willen dat leerlingen in de klas een device hebben, zoals een tablet, Chromebook of laptop. Ze kunnen hierop bijvoorbeeld digitale leermiddelen gebruiken of met klasgenoten samenwerken. Bij de keuze voor het type device is het belangrijk om vanuit de onderwijsvisie te bepalen welke aspecten doorslaggevend zijn en daarover met alle betrokkenen te overleggen: schoolleider, teamleiders en leraren, ict coördinator en beheerders.

Bij de keuze voor devices voor je school is het belangrijk om vanuit de onderwijsvisie te bepalen welke aspecten doorslaggevend zijn © Rodney Kersten

Keuze baseren op gebruik device

Bedenk eerst waarvoor leerlingen het device precies zullen gebruiken en baseer daar je keuze op. Als de school al bepaalde leermiddelen, methodes en software heeft, onderzoek dan eerst of deze werken op het beoogde device. Houd ook de toekomstvisie in het oog: welke software of leermiddelen wil de school in de toekomst gebruiken en op welke devices werken die?

Aspecten die meewegen bij de keuze van een device

Bij de keuze van een device wegen verschillende aspecten mee. Kennisnet zocht uit welke de belangrijkste zijn:

Leerlingen in de onderbouw

In de onderbouw (tot en met groep 4) is een tablet aan te raden. Leerlingen in die leeftijdsgroep zijn het alfabet aan het leren en hebben nog moeite met typen. Een tablet kan daarbij ondersteuning geven dankzij het touchscreen. Een laptop of Chromebook is nog te ingewikkeld vanwege het toetsenbord.

Hulp nodig bij de keuze tussen Android- en iOS-tablets? Gebruik de Keuzehulp Devices in bijlage 2 van het Kennisnet Trendrapport 2016-2017.

Leerlingen in de bovenbouw

Voor leerlingen in de bovenbouw is het wél handig om een devices met een toetsenbord te kiezen. Een laptop of Chromebook biedt de complexere mogelijkheden waar deze leeftijdsgroep aan toe is, maar een tablet kan eventueel ook.

Hulp nodig bij de keuze tussen een tablet, laptop of Chromebook? Gebruik de Keuzehulp devices in bijlage 2 van het Kennisnet Trendrapport 2016-2017.

Functionaliteit van het device

Met devices in de klas kan de school leerlingen gedifferentieerd onderwijs aanbieden met digitale leermiddelen en oefenplatforms. Let daarom bij een vergelijking van het aanbod op dat dit onderwijs ook daadwerkelijk mogelijk is met een device en de software. Hoewel een laptop de meest complete en complexe mogelijkheden kan bieden, betekent dit niet per definitie dat dit ook de beste keuze is in elke situatie. De complexiteit maakt het beheer namelijk ingewikkelder en duurder. In sommige gevallen kan er bijvoorbeeld juist een bewuste keuze gemaakt worden voor een tablet, omdat deze simpeler in het gebruik is en afgebakende mogelijkheden biedt. Of voor de Chromebook, die daar tussenin zit.

Hybride devices

Let op: binnen elk devicetype zijn er op de markt allerlei devices verkrijgbaar van verschillende leveranciers. Daarnaast zijn er ook hybride devices, die je niet precies kunt indelen als een laptop, tablet of Chromebook. Een laptop met touchscreen is bijvoorbeeld niet hetzelfde als een tablet met toetsenbord. Let daarom bij het maken van een keuze op de functionaliteit en het doel van het device.

Onderhoud en beheer

Elk type device brengt andere beheerinspanningen met zich mee. Let er daarom op dat een goedkoop device veel onderhoud vraagt en vaker kapot gaat. Dat kost de school uiteindelijk meer tijd en geld. Beheerkenmerken die belangrijk zijn bij de keuze van een device, zijn:

Voor bijna al deze kenmerken geldt dat tablets en Chromebooks eenvoudiger te beheren zijn dan laptops. Laptops vereisen juist meer kennis.

Bekijk voor meer vergelijkingsdetails de Keuzehulp Devices in bijlage 2 van het Kennisnet Trendrapport 2016-2017.

Gebruik door leraren

De keuze van het type device kan ook in de klas grote invloed hebben op de wijze waarop de leraar het device kan beheren. Apple en Google hebben daarvoor mobile device management-platforms ontwikkeld, waarmee je bijvoorbeeld gemakkelijk en snel apps kunt verspreiden en tijdelijke beperkingen kunt opleggen.

Didactiek hoeft niet mee te wegen

Sommige aspecten hebben tegen de verwachting in weinig of geen invloed op de keuze voor een device, zoals didactiek. Didactisch gezien voldoet iedere soort device. Sommige activiteiten zijn op het ene device eenvoudiger dan op het andere, maar dat is geen beperking voor de didactiek in de klas.

Heeft de school al een keuze voor een device gemaakt? Lees dan het antwoord op de vraag: 'Devices – huren, leasen of kopen? En hoe zit het met afschrijving?'.

Lees meer over persoonlijke devices in het Kennisnet Trendrapport 2016-2017.

Bekijk alle antwoorden op veelgestelde vragen

Dit is één van de artikelen in een reeks die Kennisnet tot stand brengt met de PO-Raad. Bekijk het overzicht van alle artikelen uit de serie 'Vraag & antwoord'.

Downloads

Deel Waar moet ik op letten bij de keuze van een device?

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug