Games zijn natuurlijk gewoon spellen die fysiek of digitaal inzetbaar zijn. Gamification betekent dat je elementen uit games gebruikt om bepaalde doelen te bereiken. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan spelregels, opdrachtkaarten of beloningen.

Minecraft

Minecraft is een populaire game bij jonge kinderen. Het lijkt nog het meest op digitale Lego. Je kunt er je eigen wereld in bouwen of de bestaande wereld nabouwen. Mijn Kind Online bracht in 2013 een brochure over Minecraft uit waarin kinderen vertellen wat hen zo aantrekt in het spel. Leerkracht Jeroen Meyer van OBS Dubbeldam is in zijn klas met Minecraft aan de slag gegaan. In een interview aan Kennisnet geeft hij tips aan leraren die met Minecraft aan de slag willen gaan.

Reken- en taalgames

Heb je in de klas de beschikking over tablets dan kun je inmiddels al vele taal- en rekengames downloaden. Op Eduapp heb ik lijsten aangemaakt met rekengames en spelen met woorden. Ook rondom andere vakgebieden zijn er vele apps beschikbaar die als game kunnen worden ingezet om aan bepaalde leerdoelen te werken.

Classcraft

Misschien ken je het programma ClassDojo, een online tool om het gedrag van leerlingen te sturen door middel van het geven van positieve feedback, waarbij leerlingen punten kunnen verdienen. Classcraft gaat nog een stapje verder door dit principe uit te werken in een soort van fantasy-omgeving waar leerlingen samenwerken in teams van genezers, magiërs of krijgers. Bij beide programma's kun je ouders op de hoogte houden van de vorderingen van hun kinderen.

Tessa's webtips: Games en gamification in de klas
Met Kahoot! is het mogelijk om snel een quiz, discussie of peiling op te zetten voor de hele klas © Kahoot!

Gamification in de klas

Er zijn verschillende programma's waarmee je online interactieve quizzen voor je klas kunt ontwerpen. Deze keer heb ik ervoor gekozen om Kahoot! onder de aandacht te brengen. Vooraf wordt er een quiz samengesteld door de leerkracht of door leerlingen. Vervolgens wordt de quiz afgenomen in de klas door de vragen op het digibord te tonen. Leerlingen kunnen via tablets, laptops of andere devices hun antwoorden insturen.

Op de site van Classtools vind je diverse gereedschappen voor gamification zoals random namengenerators en timers. Kennisnet heeft een aantal kaarten ontwikkeld met daarop game-mechanismen. 

Pianotrap

De MakeyMakey is een klein apparaatje wat je aansluit op je computer en waardoor je dan andere materialen de functies van de computer over kunt laten nemen. Pauline Maas maakte samen met haar leerlingen van H3B op VSP Mariëndaal een echte pianotrap met behulp van de MakeyMakey. Piano spelen terwijl je de trap oploopt, dat zijn pas toonladders!

Zelf games ontwerpen

Zelf een game ontwerpen is natuurlijk helemaal fantastisch. Via Erwin Klaasse ontdekte ik de app Floors. Bij Floors kun je zowel op papier als in direct in de app tekenen. Wanneer je je level eerst op papier ontwerpt moet je het  daarna inscannen.

Beam it up

Microsoft Kinect is een technologie die ervoor zorgt dat de bewegingen die de spelers voor het scherm maken invloed hebben op het verloop van het spel. Beam it Up heeft met deze technologie een gameconcept bedacht. Kinderen gaan in een workshop hun eigen game ontwerpen. Ze maken tekeningen die digitaal gemaakt worden. Deze tekeningen komen terug in de game die vervolgens via een scherm gespeeld kan worden. In de video De Tijdmachine kun je zien hoe dat in zijn werk gaat.

Deel Tessa's webtips: games en gamification in de klas

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug