In 1993 volgde ik op de pabo - tijdens mijn afstudeerspecialisatie ict - de opleiding activiteitencoördinator Print/Comenius. Deze activiteitencoördinator werd geschoold om te leren werken met de computer. Vervolgens moest hij of zij deze kennis weer overdragen op de collega's. De 40-urige cursus ging vooral in op technische aspecten en wat minder op de didactische kant van computers op school.

Te veel focus op kabels

De activiteitencoördinator werd ict-coördinator, i-coach, e-coach of ict'er. Soms ben ik echter bang dat de focus nog steeds te veel op kabels, routers, accesspoints en andere technische aspecten ligt.

Een lerares met haar leerling op basisschool De Grebbe in Bergen op Zoom. © Tom van Limpt/Hollandse Hoogte

De hoeveelheid technologie op scholen neemt toe. Naast computers hebben we nu digitale schoolborden of touchscreens, tablets, wifi, copyprinters en meer. Op het gebied van software is er een digitaal leerlingvolgsysteem (of meerdere van dit soort systemen), educatieve software, een ouderportal, sociale media en een intranet.

Taak van de ict-coördinator

Wat hoort nu eigenlijk bij de taak van een ict-coördinator en wat hoort er zeker niet bij? Van sommige ict-coördinatoren hoor ik dat alles waar een schermpje op zit, wordt beschouwd als ict. Werkt het niet? Dan roepen we de ict-coördinator erbij.

Een collega-ict'er die een groep 1-2 heeft, kreeg laatst in de klas bezoek van een leerling van groep 8. De leerkracht van groep 8 kreeg het digibord niet aan. Of de ict'er snel even wilde komen om dit probleem op te lossen. De betreffende ict-coördinator is met 28 kleuters in haar kielzog maar snel een kijkje gaan nemen.

Door de toename van technologie op school is het goed eens kritisch te kijken naar de rol van de ict-coördinator. Wat hoort er wel en wat hoort er niet bij zijn taak? Als bestuur heb je, vind ik, de taak leraren met ict in hun pakket zoveel mogelijk te ontzorgen wanneer het om de technische kant gaat. Een goede infrastructuur, een oproepbare ict'er (mbo ict) en stabiele hardware kunnen hierbij helpen. Een netwerk kun je op afstand laten monitoren zodat een storing al bekend is voordat de school er last van heeft.

Onderwijshart

Sommige ict-coördinatoren vinden de technische kant van computers erg interessant. De meesten kijken er echter naar vanuit hun onderwijshart. Zij zien hoe de inzet van technologie het onderwijs mooier, effectiever of aantrekkelijker kan maken. Zij willen aan de slag met adaptief leermateriaal, met interactieve webtools, met digitale leerlingportfolio's, met programmeren, met VR of met een andere onderwijskundige toepassing. En hebben wat minder feeling met hubs, servers, voIP of LAN design.

Hoewel de ict-coördinator op school waarschijnlijk die leerkracht is met feeling voor technologie moeten we er niet zomaar vanuit gaat dat hij dan ook graag met kabeltjes en verbindingen aan de slag gaat. Deze ict-minded leerkracht staat in zijn kracht als coach voor collega's, als adviseur of als innovator, maar minder wanneer hij een half uur in de wacht hangt bij de een of andere helpdesk.

Het is belangrijk dat we leerkrachten en scholen zoveel mogelijk ontzorgen wanneer het om de technische kant gaat van ict gaat. Dan kunnen zij weer insteken op waar ze goed in zijn. Het verzorgen van goed en eigentijds onderwijs.

Tessa van Zadelhoff werkt ruim 20 jaar in het basisonderwijs. Sinds januari 2013 is ze projectleider onderwijsinnovatie bij de stichting PRODAS met daarin 25 basisscholen. Deze stichting heeft een Ontdeklab waar leerkrachten met hun klas welkom zijn om kennis te maken met onderwerpen als ict-werkvormen, programmerenmaakonderwijsmediawijsheid en 21e eeuwse vaardigheden.

Deel Tessa ontdekt: 'De ict-coördinator heeft niets met kabeltjes'

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug