Sugata Mitra is de man wiens TED-presentaties al 5 miljoen keer werden bekeken. Daarin vertelt Mitra op zijn typerende innemende manier hoe hij in 1999 computers in een muur in de armste wijken van New Delhi plaatste. Hij observeerde vervolgens wat er gebeurde.

Sugata Mitra tijdens zijn veelbekeken TED-presentatie © TED.com

Kinderen uit het dorp ontfermden zich over de computers en ontdekten al snel wat de mogelijkheden waren. Ze leerden zichzelf tientallen Engelse woorden en ontdekten hoe spelletjes werkten. De belangrijkste observatie: de dorpskinderen bepaalden zelf wat ze gingen leren en zochten uit hoe ze hun eigen leren konden organiseren.

Zelforganiserend vermogen

Het experiment in India vormde de basis voor Mitra's werk in de jaren daarna. Op New Castle University werkt hij aan zijn onderzoek naar het zelforganiserend vermogen van kinderen. Hij ontwikkelde daar ook zijn SOLE-model (Self Organized Learning Environment), waarvan de belangrijkste claims zijn:

Scholen in India en Engeland

Mitra bouwde 5 scholen in India en 2 in Engeland. Ze zijn verdeeld over extreem afgelegen en minder afgelegen plekken, in dorpen en in de stad. Zo kan hij de verschillende sociale en geografische liggingen in zijn onderzoek meenemen.

Sommige scholen zijn nieuw gebouwde mooie ruimtes voorzien van zonnepanelen, midden in de wildernis, andere zijn ingericht binnen bestaande scholen.

Belangrijkste obstakels

Volgens Mitra vormt in al zijn projecten techniek het belangrijkste obstakel. Ook ouders vormen een uitdaging. Zowel in afgelegen gebieden als in de stad, snappen ze het concept niet van een school zonder leraar en verzetten zich hiertegen. Daarbij is de huidige structuur van examinering - waarbij leerlingen geen gebruik mogen maken van internet - een grote sta-in-de-weg voor de verdere ontwikkeling van het onderwijs.

Telefoontoren van bamboe

Mitra: "We moeten ons allemaal diep schamen. Een internetverbinding via een 15 meter hoge, van bamboe gebouwde telefoontoren werkte goed, totdat een telefoniebedrijf de stekker eruit trok omdat het niet rendabel was.

"Computers worden nog steeds niet robuust genoeg gemaakt om te kunnen functioneren in een vochtige, hete jungle. Waarom blijft een fiets het jarenlang goed doen, maar kan een computer niets hebben?"

Zijn ironische conclusie luidt: je kunt een School in the Cloud het beste onderbrengen in een bestaande school. "Ook daar laat de techniek het afweten, maar in een school is alles er tenminste op gericht deze zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen."

Uit het hoofd leren

Volgens Mitra moet het systeem van examinering op de schop om het zelforganiserend vermogen van kinderen te stimuleren. "Ik heb al zo vaak een kind horen verzuchten: 'Ik vind het antwoord op deze vraag binnen 5 minuten op internet. Waarom moet ik het uit mijn hoofd leren? Ze hebben gelijk. We doen net alsof het internet niet bestaat. En wanneer heb je in het moderne leven nog situaties waarbij je alles alleen moet oplossen? Er is altijd wel iemand met wie je kunt samenwerken, of een hulpmiddel dat je kunt gebruiken."

Kritiek

Er is ook kritiek op Mitra's werkwijze. Zo zou hij te oppervlakkige ideeën hebben over de motivatie van leerlingen en het belang van de leraar onderschatten. Mitra: "Maar ik heb nog nooit van de betrokkenen zelf, de leraren over de wereld, gehoord dat de werkwijze niets oplevert. Fouten die in de analyse en onderzoeksmethodes worden gevonden scherpen mij zeker, maar zijn geen reden om niet door te gaan. De resultaten zijn nog altijd beter dan we aanvankelijk verwachtten."

Mitra in Nederland

Op 6 oktober spreekt Sugata Mitra over zijn project op de Making Shift Happen-conferentie van adviesbureau CBE in Amsterdam.

Dit interview kwam tot stand via Skype. Een uitgebreide versie van dit artikel verscheen eerder in onderwijsblad 'Van 12 tot 18'.

Deel Sugata Mitra bouwt scholen in de cloud: 'De aanpak werkt, de techniek faalt'

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug