Natascha Notten houdt zich als socioloog bezig met ongelijke kansen van kinderen en volwassenen op het gebied van media en onderwijs. Zij richt zich met name op de vraag in hoeverre ongelijkheid wordt doorgegeven, van generatie op generatie. Ook de ongelijkheid in digitale vaardigheden is 'intergenerationeel', stelt zij.

Hieronder lees je een deel van het podcastgesprek met Natascha Notten. De podcast vind je onderaan de webpagina.

Wat is de ongelijkheid in digitale vaardigheden tussen leerlingen?

"Kinderen van ouders die zelf ook digitaal vaardig zijn, zijn beter in staat online bronnen te vinden en te gebruiken. Ze weten beter welke bronnen betrouwbaar zijn en hoe je die bronnen moet vergelijken. Dat zijn in de regel kinderen van hoogopgeleide ouders. Deze ouders begeleiden hun kinderen meer en beter. Vooral omdat ze gewoon meer bagage hebben. Die verschillen kunnen behoorlijk oplopen. Je ziet zelf verschillen van een jaar in onderwijs. Kinderen die al op de basisschool een jaar achterlopen op andere kinderen."

Welke factoren zijn nog meer van invloed op de digitale vaardigheden van leerlingen?

"De leesvaardigheden van kinderen en jongeren. Er is een sterke samenhang tussen de traditionele leesvaardigheden en digitale informatievaardigheden. En ouders hebben daar een grote invloed op. Aandacht voor lezen gaat bewust, voorlezen en taalspelletjes doen. Onbewust gebeurt het ook: lezen ouders zelf een boek? pakken ze regelmatig een tijdschrift of een krant? Zelfs als ouders op hele jonge leeftijd het goede voorbeeld geven, heeft dat veel later heel veel invloed. Wil je online goed je weg vinden, dan heb je online leesvaardigheden nodig. 

'Er is een sterke samenhang tussen de traditionele leesvaardigheden en digitale informatievaardigheden.' © Rodney Kersten / Kennisnet

Moeten we niet gewoon zorgen dat kinderen gewoon meer en beter gaan lezen?

"Jazeker, dat vooral. Maar er is meer. Het is ook belangrijk dat ze gewoon beter online leren lezen. Online lezen is anders dan offline lezen. Teksten op internet zitten anders in elkaar dan offline teksten. Zo zijn ze anders gestructureerd. Ook dat moet je leren begrijpen. Belangrijk dat een school daar structureel aandacht aan besteedt. Laat dat niet van de thuissituatie afhangen. Geef het zelfs prioriteit in het onderwijs in digitale geletterdheid, boven bijvoorbeeld programmeren."

Hoe geef je hier als school invulling aan?

"Sluit aan op het bestaande taalonderwijs van school. Breid het uit met digitale leesvaardigheden. Maak er een aansluitend programma van. Veel basisscholen hebben een voorleesmoeder en -vader. Laat ze niet alleen boeken voorlezen. Kijk samen naar websites. Hoe is het een Wikipedia-tekst opgebouwd. Hoe werkt Google? Ga online lezen.

"Op de middelbare school ligt de link met het vak Nederlands voor de hand. Stichting Lezen heeft tal van mooie programma's, waarin jongeren met auteurs samen aan het werk gaan. Je kunt vlogs maken. Door in te steken op online lezen en digitale geletterdheid, bestaat de kans dat je jongeren die weinig lezen, juist motiveert om te gaan lezen."

Beluister de podcast

Benieuwd wat Natascha Notten nog meer vertelt over leesvaardigheid en digitale vaardigheden? Beluister de podcast voor het hele gesprek of abonneer je via iTunes op Kennisnet-podcast.

Deel ‘Sterke samenhang tussen traditionele leesvaardigheden en digitale informatievaardigheden’

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug