De diversiteit van leerlingen op scholen voor nieuwkomers is enorm. Er zijn zowel kinderen die nog nooit eerder op school hebben gezeten als kinderen die wel op school hebben gezeten maar alleen les kregen in een niet-Europese taal. Er zijn kinderen die geen Engels spreken en kinderen die soms al onderwijs in Nederland genoten hebben, maar die van de ene naar een andere locatie verplaatst zijn. Daarnaast hebben deze kinderen vaak nog te maken met trauma's of andere problemen.

Persoonlijke aandacht door inzet van ict

Al die verschillen maken persoonlijke aandacht in veel gevallen noodzakelijk. 1-op-1 onderwijs is lastig te realiseren, maar ict kan hier uitkomst bieden. Met ondersteuning van tablets zouden de leerkrachten de kinderen sneller zelfstandig aan de slag kunnen laten gaan. Ict kan de leerkracht helpen om elk kind te monitoren en op eigen niveau te bedienen. De vraag is hoe de inzet van ict zo goed mogelijk kan renderen. De hectiek van het opzetten van nieuwkomersscholen maakt dat het doordenken en plannen van de inzet van ict niet direct prioriteit heeft.

Met het stappenplan ‘Maatwerk met ict in het nieuwkomersonderwijs’ kunnen nieuwkomersscholen ict optimaal laten werken in het onderwijs. © Rodney Kersten

Praktisch stappenplan

In de versnellingsvraag 'Ict-inzet voor nieuwkomers' onderzochten scholen wat nodig is voor goede inzet van tablets in hun onderwijs. De uitkomsten van dit onderzoek zijn vertaald naar een praktisch stappenplan waarmee scholen direct aan de slag kunnen. Met de test in het stappenplan krijgen scholen makkelijk zicht op de fase van implementatie waarin de organisatie zich momenteel bevindt: plan, do, check of act.

Het stappenplan geeft praktisch advies en belicht voorbeelden van andere nieuwkomersscholen. Daarnaast biedt het Vier in balans-model inzicht in de randvoorwaarden om tot effectieve inzet van ict te komen.

Deel Beter nieuwkomersonderwijs met ict: dit stappenplan helpt je erbij

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug