Leerlingen maken bijvoorbeeld ruzie via WhatsApp, wat zorgt voor spanningen in de klas. Verder plaatsen ze ongevraagd opmerkingen over of beelden van elkaar op sociale media. Of ze sturen elkaar tijdens de les afleidende berichtjes

Leerlingen kijken op hun smartphones.
Leerlingen zijn druk bezig met hun smartphones © Arie Kievit / Hollandse Hoogte

Een sociaal-veilige omgeving, zowel online als offline, is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Maar scholen worden geconfronteerd met onwenselijk gedrag van leerlingen via sociale media en worstelen met de vraag hoe zij hen online positief met elkaar kunnen laten omgaan. 80% van de ondervraagden bespreekt problemen met leerlingen en zoekt zo een oplossing. 42% schakelt ouders in en evenveel leraren schakelen de schoolleiding of collega's in, zo laat de peiling zien. De peiling is geen representatieve steekproef, maar geeft wel een indruk van wat er in het onderwijs speelt.

'Bekommer je om sociale veiligheid op internet'

"Wat leerlingen doen op sociale media heeft impact op hoe een les verloopt. Wil je sociale veiligheid op school, dan bekommer je je als schoolleider en docent ook om sociale veiligheid op internet. De meeste leraren pakken het gelukkig goed aan, maar makkelijk is het niet", zegt Remco Pijpers, expert digitale geletterdheid van Kennisnet.

Opvallende resultaten uit de peiling

Uit de peiling komen deze opvallende resultaten naar voren:

Publicatie 'Sociale veiligheid op school en internet'

Om scholen en leraren te ondersteunen brengen Stichting School & Veiligheid en Kennisnet de publicatie 'Sociale veiligheid op school en internet' uit. Deze publicatie is voor scholen een wegwijzer in de digitale wereld.

Downloads

Deel Spanningen in de klas door ruzies leerlingen op WhatsApp

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug