Peter Riezebos vertelt dat hij zich niet thuis voelde in de mal die het onderwijs is. Voor hem had dat rampzalige gevolgen. Pas tijdens een opname in een psychiatrische instelling werden ADHD en Asperger vastgesteld. Door zelfstudie en toelating aan de universiteit blijkt hij zelfs in staat vier studies tegelijk te volgen. Kern van zijn verhaal is dat hij door deze gebeurtenissen des te meer gedreven is onderzoek te doen naar onderwijstechnologie. Ict kan veel bijdragen aan succesvolle leertrajecten. In Shanghai en op andere plaatsen doet hij hier onderzoek naar.

Peter Riezebos tijdens zijn keynotespeech op de Onderzoeksconferentie © Rodney Kersten

Onderwijs in China

Peter Riezebos is een van de weinige westerlingen die met een beurs onderzoek mag doen aan de East China Normal University in Shanghai. Aan deze universiteit worden onder andere veel leraren opgeleid. Deze tweede podcast gaat over het werk van Riezebos in Shanghai. Hij vertelt dat het heel normaal is om met een PhD les te gaan geven op een basisschool.

Onderzoek naar onderwijstechnologie

Riezebos zegt ook dat onderzoek doen naar onderwijstechnologie in China door de enorme schaal een feest is - vergeleken bij Nederland. Honderden scholen doen tegelijk mee aan onderzoeken. Een boeiende blik op onderwijs vanuit een land waarop wij ons zelden richten, als het om innovatie gaat. Riezebos legt uit hoe onterecht dat is. Beluister hier de podcasts.

Deel Peter Riezebos: Onderwijs in China leerzaam voor Nederland

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug