Ict is bij deze koersverandering een onmisbaar hulpmiddel. Zo maakt SOML gebruik van eduroam. "Je kunt dus bij elke instelling die eduroam heeft, draadloos gebruik maken van internet. Ook bij bibliotheken en universiteiten," zegt Slegers enthousiast.  

Niet mogelijk zonder ict 

Paul Slegers is lid van het college van bestuur van SOML. Hij vertelt dat de beweging die SOML heeft ingezet uit gaat van het centraal stellen van de leerling. De ene locatie - van de 11 die de stichting telt - is daarin verder dan de andere. "We hebben een groep koplopers die onder de noemer Agora een volledig nieuw onderwijsconcept volgt, dat zonder ict niet mogelijk zou zijn."

Agora-leerlingen - van vmbo tot en met gymnasium - doorlopen het voortgezet onderwijs zonder vakken, lesroosters, cijfers, methoden en rapporten. "Het is de eerste groep die volgens een niet-gestandaardiseerde route richting het eindexamen gaat. Dat is best spannend. Tegelijkertijd: we zien dat niet alleen het leereffect, maar ook de leervreugde bij deze leerlingen heel groot is."

Niet alleen het leereffect, maar ook de leervreugde van gepersonaliseerd leren is heel groot © Reyer Boxem

Visie op persoonlijk leren

In het meerjarig beleidskader is de visie van SOML op persoonlijk leren helder verwoord. "Voor ons is de gezamenlijke vorming - leren in ontmoeting - de kern van persoonlijk leren. De activiteiten die we organiseren staan daarom in het teken van burgerschapsvorming. Ict is alleen een middel om gepersonaliseerd leren te ondersteunen." Voor de invulling van de ict-kant, haalt SOML veel inspiratie en informatie uit het Kennisnet Trendrapport.

Slegers: "Dat heeft ons geholpen om onze eigen strategie te ontwikkelen. Onze ict-infrastructuur staat als een huis. Nu beraden we ons op de devices met als uitgangspunt de vraag: hoe ondersteunen we het persoonlijk leren het beste? Gaan we over op Bring Your Own Device (BYOD)? Kennisnet denkt en praat mee over ons beleidskader en helpt ons dit verder aan te scherpen."

Variaties in werkvormen

Voor het Agora-onderwijs speelt deze vraag overigens niet. Daarin heeft ict hoe dan ook een centrale rol. Zo hebben alle leerlingen bijvoorbeeld een Chromebook. "Ze hebben geen boeken meer en gebruiken het internet veelvuldig om informatie op te zoeken. Zonder digitale middelen zou dit innovatieve onderwijsconcept niet mogelijk zijn." Dat betekent overigens niet dat de leerlingen de hele dag naar hun Chromebook zitten te turen. "Ook bij Agora zoeken we naar variaties in werkvormen. Die diversiteit is heel belangrijk, maar ook een zoektocht. Je wil niet dat het onderwijs eenzijdig wordt," aldus Slegers.

Bewuste keuze

Wat ict betreft werken de andere locaties van SOML met een combinatie van boeken en digitale middelen. Slegers: "Geen enkele leerling kan zonder die digitale middelen." Tegelijkertijd weet hij dat niet elke docent in hetzelfde tempo meegaat. "Docenten en leerlingen moeten zelf de voordelen van ict ontdekken. Van bovenaf opleggen, werkt zeker niet. Agora-leerlingen hebben bewust voor de route gekozen. Met de docenten moet je als directie en college van bestuur in verbinding blijven en kijken wat ze nodig hebben. De bewuste keuze van leerlingen voor dit nieuwe onderwijsconcept, zorgt ervoor dat de docenten bijna als vanzelf meegaan.

Eduroam: kritische succesfactoren

Onlangs voegde de stichting eduroam - een internationaal roaming-netwerk in het onderwijs - toe aan de bestaande wifi-infrastructuur. SOML liet eduroam installeren door haar vaste it-leverancier IT-Workz die de infrastructuur beheert en meedenkt over het ict-beleid.

Directeur Jan Broeken van IT-Workz: "Wij hebben de koppeling tot stand gebracht tussen het unieke account van leerlingen, medewerkers en eduroam. Ze kunnen nu met hun eigen gebruikersnaam en wachtwoord inloggen op eduroam. Heel eenvoudig. SOML had al goede, gestandaardiseerde wifi-apparatuur. Dat is een belangrijke voorwaarde voor succes," legt Broeken uit. SOML hield zelf de regie over de implementatie, stemde zorgvuldig af met IT-Workz en informeerde de eigen organisatie. "Dat laatste - de communicatie - is een tweede kritische succesfactor."

Deel Persoonlijk leren bij SOML: van moeten naar willen

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug