Docenten, onderzoekers, ict-coördinatoren, trendwatchers en beleidsadviseurs: de bezoekers vormden samen een gevarieerd gezelschap. In de pendelbussen die tussen Amersfoort Centraal en het theater reden, gonsde het al van woorden als 'virtual reality', 'werken in de cloud' en '21e eeuwse vaardigheden'. Het publiek nam plaats op het rode pluche onder de theaterlichten en maakte zich op voor een flinke dosis informatie over onderwijs en ict.

7 Pitches, in volle vaart

Het ochtenddeel bestond uit 7 pitches van 7 minuten. In volle vaart praatten onderzoekers het publiek bij over hun bevindingen en vragen voor de toekomst. Dat leverde een breed palet op aan onderwerpen over onderwijs en ict. Wat zijn bijvoorbeeld de effecten van programmeeronderwijs op een vaardigheid als computational thinking? Hoe toets je digitale informatievaardigheden van leerlingen? En wat is er allemaal mogelijk met virtual reality in het onderwijs?

De Onderzoeksconferentie werd goed bezocht
De Onderzoeksconferentie werd goed bezocht © Els Booij / Kennisnet

Ook was er aandacht voor de mogelijke negatieve gevolgen van ict onder jongeren. Van de 12-jarigen heeft 92% een smartphone. Overmatig gebruik van sociale media blijkt invloed te hebben op de schoolprestaties van jongeren, vertelde Regina van den Eijnden, universitair hoofddocent Algemene Sociale Wetenschappen, in haar presentatie. De smartphone meenemen naar de slaapkamer lijkt een risicofactor voor slechtere schoolprestaties te zijn. Veronique van der Perk liet in haar pitch zien hoe De Kennisrotonde van het NRO antwoord geeft op concrete vragen uit het onderwijs.

Nieuwe Vier in balans-monitor

Alfons ten Brummelhuis, strategisch adviseur onderwijs bij Kennisnet, presenteerde in zijn pitch de nieuwe Vier in balans-monitor. De monitor, die elke twee jaar verschijnt, brengt de stand van zaken op het gebied van ict in het onderwijs in kaart. "De verschillen in ict-gebruik bestaan niet zozeer tússen scholen, maar vooral binnen scholen", stelde Ten Brummelhuis.

"De mate waarin leraren ict inzetten verschilt sterk. Leraren die sowieso al meer variëren in hun onderwijs gebruiken eerder ict-toepassingen in de lessen. Dat heeft een positief effect op de motivatie van leerlingen en op onderwijsprestaties."

Adaptief toetsen en hoogspringen

In de middag was er ruimte voor verdieping. Verschillende onderzoekers spraken over de thema's multimediaal leren en toetsen. Zo liet ontwikkelaar Christiaan Coenraads zien hoe een digitaal prentenboek bepaalde groepen leerlingen kan helpen bij het vasthouden van de aandacht.

Theo Eggen, wetenschappelijk directeur Research Center Examinering en Certificering, legde de systematiek achter adaptief toetsen uit door een vergelijking met hoogspringen te maken. "Je toetst hoe hoog een atleet kan springen door de lat steeds iets hoger te leggen. Lukt het ineens niet meer om over de lat te springen, dan probeer je uit te vinden tot welk punt het nog wel lukt om de sprong te maken, door de lat op verschillende hoogtes te leggen. Zo benader je het daadwerkelijke niveau steeds beter."

Leren dansen met de machine

"Kunstmatige intelligentie is nu al veel krachtiger dan de mens", stelde Yuri van Geest, ambassadeur van de Singularity University en schrijver van het boek Exponential Organisations, in zijn keynotepresentatie aan het einde van de dag. "Een uitvinding als de kwantumcomputer kan het onderwijs en de hele maatschappij op hun fundamenten laten schudden."

Volgens Van Geest wordt 80% van de bestaande banen in de toekomst beïnvloed of ontwricht door deze ontwikkelingen. "Toch kunnen mensen dingen die een computer nooit zal kunnen. De mens heeft een talent voor anomalieën en intuïtie, de mens heeft een moreel kompas. We moeten leren dansen met de machine, juíst door onszelf te zijn. Humans are best at being human. Dat vraagt om andere zwaartepunten in het onderwijs."

Social media

Ook op Twitter en andere sociale media werd de dag beleefd en spraken de aanwezigen verder met elkaar. Zo tweette Suzanne Unck van de PO-Raad: "Veel pitches laten relatie gebruik ICT-opleidingsniveau (lln en ouders) zien. Digitale kloof groeit #zorgelijk."

Meer lezen?

Helaas kon de eerder geplande keynote van Patti Valkenburg over de zonnige en donkere kanten van sociale media niet doorgaan. Op Kennisnet.nl vind je wél een interview met Valkenburg, naast de 11 andere inspirerende interviews met de overige sprekers die op de conferentie aanwezig waren.

Deel Onderzoeksconferentie 2017: de toekomst van ict in het onderwijs

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug